وسایل نقلیه

وسایل نقلیه

وسایل نقلیه

وسایل نقلیه

۹ مطلب در بهمن ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

کیا سراتو

کمپانی کیا موتورز کره جنوبی و گروه سایپا بیش از ۷ سال پیش قرارداد تولید و مونتاژ سراتو در ایران را منعقد کردند. اما مشکلات تحریمی آن دوره باعث شد تا این سدان کره ای دیرتر از زمان مقرر وارد خط تولید سایپا شود. در صورتی که سراتو قبل آغاز تحریم های آن زمان وارد خط تولید سایپا می شد، همزمان با تولید نمونه شش سرعته اتوماتیک این خودرو در کارخانه های کیا، سایپا هم این نمونه را مونتاژ می کرد و عملا هم پا با بازار جهانی، یک خودروی کره ای به روز در ایران نیز تولید می شد. ولی تحریم های آمریکا در آن سال ها پروژه تولید کیا سراتو را بر هم زد و دیدیم که همزمان با معرفی نسل جدید این خودرو، نمونه مورد نظر در قرارداد سایپا به خط تولید کارخانه تهران این گروه خودروسازی رسید.

 

صنعت خودروسازی کره با سرعتی فراتر از گذشته، پیش می‌رود. برند‌های هیوندای و کیا در رأس این هجوم به بازار جهانی هستند؛ درحالی‌که چندان قدیمی‌تر از خودروسازان داخلی محسوب نمی‌شوند. حالا، محصولات از رده خارج کره‌ای و حتی چینی در ایران مونتاژ می‌شوند تا چرخ این صنعت پرتقاضای کشور، همچنان با استهلاک بالا و تلفات جانبی باورنکردنی، به گردش ادامه دهد. مدتی قبل، به بررسی هیوندای i20 و هیوندای اکسنت مونتاژ کرمان موتور در زومیت پرداختیم و در این مطلب، کیا سراتو مونتاژ سایپا ارزیابی خواهد شد.

 

کیا سراتو یک سدان جمع‌و‌جور و پرطرفدار است که از سال ۲۰۰۳ میلادی در سبد محصولات کمپانی کیا قرار دارد. کیا سراتو که در سایر کشورهای جهان با نام‌هایی همچون کیا فورته (Kia Forte) یا کیا اسپکترا (Kia Spectra) نیز شناخته می‌شود، با سه تیپ کوپه، هاچبک و سدان در بازارهای جهانی حضور دارد. یکی از نکات جالبی که درباره کیا سراتو وجود دارد این است که این خودرو از نسل اول تاکنون در بازار کشور نیز حضور داشته است؛ به همین دلیل تمامی مدل‌های کیا سراتو برای خریداران ایرانی شناخته شده هستند. البته در این میان مونتاژ نسل دوم کیا سراتو توسط سایپا نیز باعث معروفیت بیش از پیش این خودرو در بازار ایران شده است.

 

منبع :

https://asbe-bokhar.com/article/news/%D9%86%DA%A9%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%AC%D8%A7%D9%84%D8%A8-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%B5%D9%88%D8%B5-%DA%A9%DB%8C%D8%A7-%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%AA%D9%88-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%BE%D8%A7/

 

http://www.asrekhodro.com/News/152713/%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%AA%D9%88-2000-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%AF

  • نازی احمدی
  • ۰
  • ۰

برلیانس H330 یک سدان خانوادگی جمع و جور است که اولین بار در سال ۱۳۹۴ و در دو تیپ دنده‌ای و اتوماتیک به بازار کشورمان عرضه شد. H330 محصول سال ۲۰۱۳ شرکت برلیانس است و در واقع نمونه ارتقا یافته برلیانس FSV  محسوب می‌شود. در کنار برلیانس H330، نمونه هاچبک این خودرو یعنی برلیانس H320 نیز راهی بازار کشورمان شد و توانست همچون نمونه سدان خود به موفقیت‌های چشمگیری دست یابد.
نمای-عقب-برلیانس-h330
این خودرو در ابتدا تنها با یک پیشرانه ۱٫۵ لیتری در دسترس مشتریان قرار می‌گرفت، اما توان خروجی نه چندان مناسب این پیشرانه باعث شد تا در اسفندماه سال ۱۳۹۶ پارس خودرو از یک پیشرانه ۱٫۶۵ لیتری با قدرت بیشتر و یک گیربکس ارتقا یافته جدید رونمایی کند. برخورداری از این پیشرانه جدید باعث شد تا برلیانس H330 بیش از پیش مورد توجه خریداران ایرانی قرار گرفته و بازار سدان‌های خانوادگی جمع و جور را تحت تاثیر قرار دهد. ‍
اگر علاقه‌مند هستید که اطلاعات بیشتری در مورد برلیانس H330 بدست آورید، از شما دعوت می‌کنیم در این مقاله از سری مقالات بررسی خودرو سایت شیپور همراه ما باشید، زیرا در این مقاله قصد داریم به بررسی برلیانس H330 پرداخته و شما مخاطبین گرامی را با سبک طراحی، توان خروجی، ایمنی و ارزش خرید برلیانس H330 آشنا کنیم.
ظاهر-بیرونی-برلیانس-H330
طراحی ظاهری و داخلی برلیانس H330
مطمئنا از میان تمامی ویژگی‌های مثبت برلیانس H330، طراحی جذاب و متفاوت این خودرو یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت آن در بازار کشور محسوب می‌شود. طراحی برلیانس H330 نسبت به سایر خودروهای همرده جذاب به نظر می‌رسد و در نمای ظاهری این خودرو تمامی اجزا از هماهنگی کاملی با یکدیگر برخوردار هستند؛ البته باید قبول کرد که زیبایی و جذابیت نمونه‌های هاچبک این خودرو کمی بیشتر از نمونه‌های صندوقدار آن است.
داشبورد-برلیانس-H330
طراحی کلی کابین برلیانس H330 مناسب به نظر می‌رسد، اما طراحی آن در مقایسه با نمای جذاب ظاهری کمی بیش از حد ساده است؛ همچنین در ساخت اغلب بخش‌های کابین برلیانس H330 نیز از پلاستیک خشک بی کیفیت استفاده شده است که از یک سدان چینی اقتصادی بیش از این هم نمی‌توان انتظار داشت. در داخل کابین فضای مناسبی برای استفاده‌های خانوادگی در نظر گرفته شده و صندلی‌های خودرو نیز از راحتی قابل قبولی برخوردار هستند.
آپشن‌ها و امکانات برلیانس H330
برلیانس H330 نیز همچون اغلب خودروهای چینی حاضر در بازار کشور با لیست بلند بالایی از امکانات رفاهی و آپشن راهی بازار کشور شده است. نسخه اتوماتیک برلیانس H330 در واقع نمونه فول آپشن این خودرو محسوب می‎‌شود و در مقایسه با نمونه دنده‌ای این خودرو از امکانات متنوع‌تری برخوردار است. از جمله آپشن‌های موجود در برلیانس H330 می‌توان به سانروف برقی، قابلیت تنظیم صندلی راننده در ۸ جهت به همراه تنظیم گودی کمر، سنسور دنده عقب، شیشه بالابر برقی جلو و عقب، آینه‌های جانبی برقی، کامپیوتر سفری، تنظیم نور صفحه کیلومتر، تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو، سیستم تهویه مطبوع الکترونیکی، سیستم مالتی مدیا به همراه رهیاب و ۶ اسپیکر، کروز کنترل و چند آپشن دیگر اشاره کرد.
ظاهر-دنده-برلیانس-h330
ایمنی و مشخصات فنی برلیانس H330
همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم قلب تپنده نمونه‌های اولیه برلیانس H330، یک موتور ۱٫۵ لیتری ۴ سیلندر بود که با کد BM15L شناخته می‌شد. این موتورها توانایی تولید ۱۰۳ اسب بخار قدرت در ۵۲۰۰ دور در دقیقه و ۱۴۳ نیوتن‌‌متر گشتاور در ۴۰۰۰ دور در دقیقه را داشتند که برای خودرویی با وزن ۱۲۵۰ کیلوگرم چندان مناسب به نظر نمی‌رسد. در مقابل پیشرانه‌های ۱٫۶۵ لیتری (BM16LB) جدیدی که برای برلیانس H330 در نظر گرفته شده است، توان تولید ۱۱۴ اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۵۴ نیوتن متر گشتاور در ۴۰۰۰ دور در دقیقه را دارد و در مقایسه با پیشرانه قدیمی از قدرت و چالاکی بیشتری برخوردار هستند.
تغییرات اعمال شده در بخش فنی برلیانس‌ H330 جدید، تنها به همین جا ختم نمی‌شود؛ این خودرو به یک گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته جدید نیز مجهز شده‌ است که ساخت شرکت هیوندای پاور تک بوده و در مقایسه با گیربکس‌های اتوماتیک موجود در نمونه‌های ۱٫۵ لیتری از عملکرد دقیق‌تری برخوردار هستند. مصرف سوخت ترکیبی نمونه دنده دستی و اتوماتیک برلیانس H330  مجهز به موتور ۱۶۵۴ سی سی، به ترتیب ۷٫۸ و ۷٫۶ لیتر در هر صد کیلومتر است که برای یک سدان خانوادگی، مصرف سوخت نسبتا مناسبی به نظر می‌رسد. برلیانس H330 جدید برای اینکه بتواند از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد به زمانی در حدود ۱۳٫۵ ثانیه نیازمند است، البته این زمان در نمونه‌های مجهز به گیربکس دستی به حدود ۱۲ ثانیه کاهش می‌یابد.
موتور-گیربکس-برلیانس-H330
شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما امنیت برلیانس H330 تاکنون توسط CNCAP یا سایر موسسات بین المللی، مورد بررسی قرار نگرفته است و در واقع این خودرو برخلاف برادر کوچکتر خود یعنی برلیانس H230 از نظر ایمنی در وضعیت نامعلومی قرار دارد. از جمله تجهیزات امنیتی که در برلیانس H330 وجود دارد می‌توان به ۲ عدد کیسه هوا (راننده و سرنشین جلو)، ترمزهای جلو و عقب دیسکی مجهز به ABS و EBD، یادآوری صوتی باز بودن کمربند ایمنی، قفل اتوماتیک درها هنگام رسیدن سرعت به ۲۰ کیلومتر، باز شدن خودکار درب‌ها هنگام تصادف، سیستم ورود و استارت بدون کلید، قفل مرکزی به همراه کنترل از راه دور و سیستم ضد سرقت موتور اشاره کرد.
قیمت و شرایط بازار برلیانس H330
در حال حاضر برلیانس H330 در چهار تیپ مختلف و با دو نوع پیشرانه به بازار عرضه می‌شود که قیمت ارزان‌ترین آن در حدود ۱۲۰ میلیون تومان و گران ترین تیپ آن نیز در حال حاضر حدود ۱۶۰ میلیون تومان است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این خودرو در بازار کشور سازنده در دسته سدان‌های اقتصادی و نسبتا ارزان قیمت بازار چین قرار دارد و با قیمتی در حدود  ۶۵ هزار تا ۷۵ هزار یوان به بازار عرضه می‌شود.
در رنج قیمت که برلیانس H330 در آن قرار دارد، باید با خودروهایی همچون دنا پلاس توربو، رنو تندر پلاس اتوماتیک و پژو ۲۰۷ صندوقدار به رقابت بپردازد. با نگاهی کوتاه به نام خودروهایی که در مقابل برلیانس H330 قرار دارند به راحتی می‌توان متوجه شد که تمامی این خودروها از خرید و فروش پررونق و دسترسی آسان به قطعات یدکی برخوردار هستند و این موضوع کار را برای H330 سخت می‌کند.
پشت-آمپر-برلیانس-H330
در نهایت توصیه می‌شود اگر به دنبال خرید خودرو و  یک سدان خانوادگی بی دردسر هستید که از امکانات متنوع، طراحی قابل قبول و پیشرانه قدرتمند برخوردار باشد، می‌توانید به سراغ دنا پلاس توربو بروید، اما اگر کیفیت بالا و استهلاک کم قطعات برای شما از درجه اهمیت بالاتری برخوردار است، می‌توانید به سراغ رنو تندر پلاس اتوماتیک بروید و از رانندگی با این سدان فرانسوی لذت ببرید.

 

منبع :

https://blog.sheypoor.com/brilliance-h330/

  • نازی احمدی
  • ۰
  • ۰

پارس تندر

موضوعی که برای همه ما در هنگام تصمیم برای خرید ماشین پیش می‌آید این است: با بودجه من کدام ماشین مناسب ترین ماشین برای من است؟ از قدیم یک ضرب المثلی وجود دارد که می‌گویند هرچه پول بدی آش می‌خوری، ولی با پول یکسان شاید یکجا به شما آش خوش مزه‌تر و بهتری بدهد. دقیقا در خودرو نیز این چنین است، باید براساس نیاز خود و بودجه‌ای که دارید ماشین خود را انتخاب کنید و آن را خریداری کنید. دو خودرویی که افراد بسیاری را دچار تردید و دو به شک می‌کنند، تندر 90 و پارس تندر هستند که در ادامه به مقایسه این دو خواهیم پرداخت.

 

نمونه ایرانی خودرو تندر که پس از نظرسنجی های داخلی با تغییر در شکل ظاهری به بازار عرضه شد. این خودرو در بررسی های کیفی خود توانسته از مدل فرانسوی تندر پیشی گرفته و طرفداران خاص خود را در کشور گرد آورد.

تندر پارس در عملکرد موتوری خود همچون تندر ۹۰ از قابلیت های متعددی برخوردار است و مصرف سوخت پائین آن یکی از نقاط برجسته آن محسوب می شود.

 

پارس تندر یا همان ال ۹۰ پارس خودرو، در واقع یکی از محصولات شرکت داچیا رومانی است که زیر مجموعه برند رنو محسوب می‌شود. در سال ۲۰۰۴ این خودرو به عنوان یک سدان جمع‌وجور اقتصادی راهی بازار کشورهای اروپایی شد و به واسطه قیمت ارزان، کیفیت بالای قطعات و استهلاک کم توانست بازار پررونقی را تجربه کند. این خودرو که بر روی پلتفرم X90 شکل گرفته است در بسیاری از کشورها با نام‌های لادا لارگوس، نیسان آپریو یا ماهیندرا وریتو شناخته می‌شود.

 

منبع :

http://www.donyayekhodro.com/news/223403/%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D8%B3-%D8%AA%D9%86%D8%AF%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D8%AA%D9%86%D8%AF%D8%B1%DB%B9%DB%B0-%DA%A9%D8%AF%D8%A7%D9%85-%DB%8C%DA%A9-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D9%85

 

http://www.saipacorp.com/fa/allproducts/parskhodro/parstondar

  • نازی احمدی
  • ۰
  • ۰

از یک خودرو پریمیوم آن هم از برند بی ام و چه انتظاراتی باید داشته باشیم؟ قدرتمند باشد؟ چشمان رهگذران را در خیابان‌ها به خود خیره کند؟ یا فقط بی ام و باشد کافی است؟
بی ام و سری ۸ دقیقا همان خودرویی است که می‌تواند هرآن چیزی که از یک خودرو پریمیوم انتظار دارید را در اختیار شما قرار دهد. این خودرو که از سال ۱۹۹۰ روی خط تولید باواریایی‌ها قرار دارد، در دو نسل به بازارهای جهانی عرضه شده است که نسل اول آن از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۹ با کد E31 عرضه می‌شد و نسل دوم نیز از سال ۲۰۱۸ و در مدل‌های کوپه، کانورتیبل و گرن کوپه چهار در روانه بازار می‌شود.
بی ام و سری ۸ در طول تاریخ خود همواره یکی از خودروهای بی‌نظیر و جذاب برای مشتریان و شرکت سازنده بوده است و طراحان BMW، به خصوص در نسل دوم، تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا خودرویی را روانه بازار کنند که از برخی رقبای خود همانند مرسدس‌های AMG برتر باشد. امکان سفارش این خودرو در تریم‌های مختلف برای مشتریان فراهم است و هرکس بسته به سلیقه و بودجه خود می‌تواند اقدام به خرید بی ام و سری ۸ نماید. ما در ایران توانستیم میزبان سری هفتم از خودروهای پریمیوم بی ام و باشیم؛ اما متاسفانه به دلایلی همچون ممنوعیت واردات و البته منع واردات خودروهایی با حجم بالاتر از ۲۵۰۰ سی‌سی امکان حضور این غول سرکش در ایران وجود ندارد. در ادامه با شیپور همراه باشید تا نگاهی عمیق‌تر به این شاهکار بی ام و بیاندازیم.
طراحی ظاهری و داخلی ب ام و سری ۸
با نگاهی به طراحی نسل دوم بی ام و سری ۸ می‌توانید به ذات تهاجمی و ستیزه جو آن پی ببرید. سری ۸ با آن پیشرانه قدرتمندش آمده تا خودرویی برای عاشقان سرعت و هیجان باشد و زبان طراحی به کار گرفته شده در این خودرو نیز تاییدی بر این مدعا است. مدل‌های مختلف سری ۸ در زمینه طراحی تفاوت‌های کوچکی با یکدیگر دارند، برای مثال طول مدل گرن کوپه از سایر مدل‌ها بیشتر است، اما به صورت کلی می‌توان یک زبان طراحی یکسان را در تمامی آن‌ها مشاهده کرد.
طراحی این خودرو کاملا اسپرت است و به جرات می‌توان گفت که در رده قیمتی خود یکی از زیباترین خودروهایی است که می‌توانید در بازارهای جهانی خریداری کنید. در کابین سری ۸ از ترکیب چرم و متریال پلاستیکی با کیفیت بسیار بالا استفاده شده است. زبان طراحی جدید بی ام و درون کابین نیز قابل مشاهده است و طراحی بخش کنسول تغییراتی را به خود دیده که به زیباتر و جمع و جور شدن آن کمک کرده است.
آپشن‌ها و امکانات ب ام و سری ۸
در داخل کابین نیز مطابق انتظار هیچ کمبودی را احساس نخواهید کرد و همه چیز برای راحتی سرنشینان مهیا شده است. از جمله آپشن‌های موجود در سری ۸ می‌توان به رینگ‌های ۲۰ اینچی، لامپ‌های لیزری، سیستم صوتی فوق العاده باکیفیت هارمن کاردون با ۱۶ بلندگو، گرمکن صندلی‌های جلو، نورپردازی داخلی با امکان انتخاب بین ۱۱ رنگ مختلف، سیستم شارژ وایرلس، سوییچ دیجیتالی، فرمان الکتریکی ۳ شاخه و… اشاره کرد. طیف گسترده‌ای از آپشن‌ها و امکانات رفاهی در بی ام و سری ۸ وجود دارد که البته برای خودرویی در این کلاس و رنج قیمتی جای تعجب ندارد.
ایمنی و مشخصات فنی ب ام و سری ۸
خانواده BMW سری ۸ از چندین عضو تشکیل شده‌اند و هرکدام از این اعضا پیشرانه مخصوص خود را دارند. مدل‌های M8، ۸۴۰i و ۸۵۰i از جمله نمونه‌های سری ۸ هستند. ب ام و M8 به یک پیشرانه ۴٫۴ لیتری ۸ سیلندر مجهز است که با استفاده از تویین توربو می‌تواند ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور را تولید کند و در ۳٫۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. مدل ۸۴۰i نیز یک پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری دارد که از توانایی تولید ۳۳۵ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور برخوردار است. این مدل می‌تواند طی ۴٫۹ ثانیه سرعت خود را از ۰ به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند.
شرکت ب ام و تریم‌های مختلف سری ۸ را در بازارهای اروپا و آمریکا عرضه می‌کند، بنابراین ایمنی این خودرو باید توسط نهادهایی مانند یوروانکپ و NHTSA مورد بررسی قرار بگیرد تا مجوز ورود و فروش را دریافت کند. جای هیچگونه تعجبی ندارد که سری ۸ بتواند تمامی تست‌های این موسسات را با موفقیت پشت سر بگذارد. شرکت سازنده نیز امکانات ایمنی بسیار خوبی را برای این خودرو تدارک دیده است که از جمله آن‌ها می‌توان مواردی همچون کروز کنترل تطبیقی، سیستم هدآپ دیسپلی، سیستم کنترل کشش هوشمند، سیستم کنترل پایداری، ترمزهای دیسکی هوشمند، سیستم هشدار برخورد از جلو، سیستم نگهداری خودرو بین خطوط و نقطه کور اشاره کرد.
قیمت و شرایط بازار ب ام و سری ۸
مدل‌های ب ام و سری ۸ در رده‌های قیمتی مختلفی به بازار عرضه می‌شوند. قیمت مدل عادی گرن کوپه از ۸۴٫۹۰۰ دلار برای مدل ۸۴۰i آغاز می‌شود و تا ۸۷٫۸۰۰ دلار برای مدل  ۸۴۰i xDrive افزایش می‌یابد. قیمت پایه مدل M850i xDrive نیز ۱۰۸٫۹۰۰ دلار است. قیمت برخی تریم‌های خاص بی ام و سری ۸ نیز بعضا به بیش از ۱۵۰٫۰۰۰ دلار نیز می‌رسد. مرسدس AMG GT و پورشه ۹۱۱ از جمله رقبای سری ۸ در بازارهای جهانی هستند.

 

منبع :

https://blog.sheypoor.com/%d9%87%d8%b4%d8%aa%d9%85%db%8c%d9%86-%d8%a7%d9%84%d9%85%d8%a7%d8%b3%d8%8c-%d9%87%d9%85%d9%87-%da%86%db%8c%d8%b2-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d8%a8-%d8%a7%d9%85-%d9%88-%d8%b3%d8%b1%db%8c-8/

  • نازی احمدی
  • ۰
  • ۰

(Antifreeze) به مایع ضد یخ گفته میشود . که با آب مخلوط شده و به رادیاتور (سیستم خنک کننده موتور) اضافه می‌شود، ضدیخ برای پایین آوردن نقطه انجماد و بالا بردن نقطه جوش آب طراحی شده است. یعنی با اضافه کردن مایع ضد یخ به آب رادیاتور (سیستم خنک کننده‌ی خودرو)، باعث جلوگیری از جوش اوردن و یا یخ زدن آب رادیاتور میشود.

ضد یخ یک افزودنی بر پایه الکل ( اتیلن گلیکول و پروپیلن گلیکول ) است که معمولا رنگ سبز دارد (البته ممکن است رنگ قرمز، آبی یا نارنجی هم داشته باشد) و از اتیلن گلیکول ساخته شده است.

جالب است که بدانید، حتی در کشوره استرالیا به مایع ضدیخ(Antifreeze)،خنک کننده هم گفته می شود. و این به خاطر دو کاربرده بودن این ماده است، چون با توجه به هوای گرم استرالیا، شاید استفاده ازمایع ضدیخ چندان ضروری به نظر نرسد، اما با توجه به دو کاربرد بودن ضدیخ به خنک کردن آب رادیاتور نیز کمک میکند.

 

ضد یخ فقط درجه انجماد آب در سیستم خنک کننده را پایین نمی‌آورد، بلکه دمای نقطه جوش را نیز بالا برده و به جلوگیری از خوردگی اجزای موتور کمک میکند.

به گزارش هفته نامه خودرو، اتیلن گلیکول یا همان ضد یخ با افزایش ظرفیت گرمایی آب، از یخ زدگی یا جوش آوردن موتور در فصل سرد و گرم سال جلوگیری میکند. از طرفی، در این ماده ترکیباتی وجود دارند که مانع تشکیل رسوبات ناشی از املاح موجود در آب در داخل موتور و رادیاتور میشوند. باید به خاطر سپرد که وجود ضدیخ در در تمام طول سال اهمیت بسیار زیادی برای حفظ دوام موتور دارد و منحصر به فصل سرما نیست.

 

درگذشته از آب برای انتقال حرارت داخلی موتور به رادیاتور استفاده می‌شد، اما به‌مرورزمان مصرف‌کنندگان و تعمیرکاران خودرو متوجه شدند که استفاده از آب مشکلاتی را برای بخش‌ها آلومینیومی خودرو به وجود می‌آورد. محدودیت نقطه انجماد و نقطه‌جوش در آب باعث شد که این مایع به‌عنوان خنک‌کننده کاربرد خود را از دست بدهد، از طرفی خوردگی و گرم شدن بیش‌ازحد قطعات آلومینیومی موتور خودرو و ایجاد رسوبات در رادیاتور دلیل دیگری برای جایگزینی ضد یخ با آب شد. این سیالات خنک‌کننده، نه ‌تنها از قطعات فلزی در برابر خوردگی محافظت می‌کنند، بلکه نقطه‌جوش آب را بالابرده و از نقطه انجماد می‌کاهند. درواقع ضد یخ مایع خنک‌کننده‌ای با پایه آب است که در سیستم خنک‌کننده خودرو جریان دارد.

 

منبع :

https://www.royalshop.org/%D9%81%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%B6%D8%AF%DB%8C%D8%AE/

 

https://www.tabnak.ir/fa/news/856892/%D8%A2%D9%86%DA%86%D9%87-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B6%D8%AF%DB%8C%D8%AE-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AF

  • نازی احمدی
  • ۰
  • ۰

در ژانویه سال ۲۰۱۸ میلادی، کمپانی پرآوازه فورد اعلام کرد که قصد دارد بزودی کراس‌اور برقی جدیدی را با نام موستانگ مک ای (Mach-E) به بازار عرضه کند که با الهام از فورد موستانگ ساخته خواهد شد. چندی پیش سرانجام در نمایشگاه خودرو لس‌آنجلس، فورد موستانگ مک ای معرفی شد و برخلاف آنچه انتظار می‌رفت، توانست نظر خریداران بسیاری را به سوی خود بکشاند به طوری که در طول نمایشگاه بیش از ۹۰۰۰ درخواست برای این خودرو به ثبت رسید. چراغ‌های خودرو، خطوط روی بدنه و در مجموع نمای کلی بدنه خودرو کاملا یادآور نسخه کوپه فورد موستانگ است، اما داخل کابین شاهد یک طراحی کاملا نوآورانه هستیم که با وجود نمایشگر لمسی تبلت مانند موجود در کنسول مرکزی و یک نمایشگر کوچک در پشت فرمان، برای بیننده تداعی کننده خودروهای الکتریکی نظیر تسلا خواهد بود.
فورد موستانک Mach E در ۵ تیپ مختلف به بازار عرضه خواهد شد؛ در سایت فورد قیمت پایه این خودرو از ۴۳ هزار و ۸۹۵ دلار برای نسخه First Edition آغاز شده و در نسخهGT که قوی‎‌ترین نمونه این خودرو محسوب می‌شود به حدود ۶۰ هزار و ۵۰۰ دلار می‌رسد. بد نیست بدانید که قوی‌ترین نسخه این خودرو GT Performance Edition  نام دارد؛ این خودرو از توان خروجی ۴۵۹ اسب بخار قدرت و ۸۳۰ نیوتن متر گشتاور برخوردار است و برای اینکه بتواند از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد تنها به ۳٫۵ ثانیه زمان نیاز دارد. این نسخه به باتری ۹۸٫۸ کیلووات ساعتی مجهز شده است که باعث می‌شود با هر بار شارژ کامل بتواند حداکثر ۳۷۸ کیلومتر را بپیماید.
حمایت آئودی از رئال مادرید
حمایت آئودی از رئال مادریدکمپانی خودروسازی آئودی که از سال ۲۰۰۳ تاکنون عنوان اسپانسری تیم فوتبال رئال مادرید را هم به دیوار افتخاراتش اضافه نموده، برای فصل ۲۰۱۹/۲۰۲۰ محصولات جدید خود را به صورت رایگان در اختیار بازیکنان و مربی این تیم یعنی زین‌الدین‌ زیدان قرار داده است. زین‌الدین زیدان از میان همه مدل­‌های آئودی، مدل RS3 Sportback با رنگ مشکی را برای خود انتخاب کرده است، اما محبوب ترین خودرو در میان بازیکنان تیم، نسل جدید آئودیQ7  است که نظر مثبت ۱۱ بازیکن رئال مادرید به سوی خود کشانده است.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید وینیسیوس جونیور، آلوارو اودریزولا، مارکو آسنسیو و مارسلو ویریا به سراغ آئودی A7 اسپرت‌بک رفته‌اند و سرخیو راموس نیز آئودی A8 را انتخاب کرده است. عجیب اینجاست که رافائل واران تنها بازیکنی بوده که شاسی‌بلند الکتریکی E-Tron را به عنوان خودرو شخصی انتخاب کرده است. ۷ بازیکن دیگر رئال شامل دنی کارواخال، لوکاس وازکز، تونی کروس، خامس رودریگز، ادن آزار، فدریکو والورده و ناچو فرناندز نیز همگی شاسی‌بلند کوپه Q8 را انتخاب کردند.
آئودی درباره انتخاب خودروهای جدید این کمپانی توسط بازیکنان مشهور تیم رئال مادرید گفته است: از زمانی که آئودی به عنوان حامی مالی رئال مادرید انتخاب شد، هر فصل بازیکنان از خودروهای این برند آلمانی استفاده می‌کردند و در حال حاضر نیز این بازیکنان صاحب مدل‌های جدید آئودی شده‌­اند.
چهره جدید کیا اپتیما
اپتیما یک سدان خانوادگی و دوست داشتنی است که از سال ۲۰۰۰ میلادی تا به امروز در سبد محصولات شرکت کیا قرار دارد. این خودرو که در بازار کشور سازنده با نام K5 به فروش می‌رسد تاکنون در ۴ نسل مختلف به بازارهای جهانی عرضه شده است. چندی پیش کمپانی کیا از نسل پنجم این خودرو نیز رونمایی کرد که قرار است در سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه شود.
برخلاف نسل چهارم کیا اپتیما که از لحاظ طراحی کمی بیش از حد انتظار به نسل پیشین خود وابسته بود، کیا اپتیمای جدید از طراحی کاملا متفاوت و مدرنی برخوردار است. پیشرانه‌های بسیار متنوعی برای این اپتیمای جدید در نظر گرفته شده که قدرتمندترین آن‌ها در تیپ GT اپتیما عرضه می‌شود. این موتور ۲٫۵ لیتری توربوشارژر ۴ سیلندر از توان تولید ۲۸۶ اسب‌بخار قدرت و ۴۲۲ نیوتن‌متر گشتاور برخوردار بوده و شتاب صفر تا صد کیلومتر آن در حدود ۶٫۶ ثانیه اعلام شده است. یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک نیز وظیفه انتقال نیروی موتور به چرخ‌های خودرو را بر عهده خواهد داشت.
بر اساس اطلاعات منتشر شده از نیمه اول سال ۲۰۲۰ میلادی کیا اپتیمای جدید در بازار کره جنوبی عرضه خواهد شد، اما طرفداران آمریکایی این خودرو باید تا اواخر سال ۲۰۲۰ در انتظار خرید این خودرو باقی بمانند. در بازار کشور ما نیز علاقه‌مندان به کیا اپتیمای جدید تنها می‌توانند از نگاه نگاه کردن به عکس‌های این خودرو لذت ببرند!

 

 

منبع :

https://blog.sheypoor.com/%da%86%d9%87-%d8%ae%d8%a8%d8%b1-%d8%a7%d8%b2-%d8%af%d9%86%db%8c%d8%a7%db%8c-%d8%ae%d9%88%d8%af%d8%b1%d9%88-5/

  • نازی احمدی
  • ۰
  • ۰

امروزه زیبایی بدنه موضوع مهمی در بین علاقمندان به خودرو محسوب میشود با ورود خودروهای لوکس به بازار اهمیت حفظ زیبایی بدنه دوچندان شد. عواملی مانند نور خورشید، فضله پرندگان، آلودگی های محیط و گرد وغبار موجب کدر شدن سطح ماشین و ایجاد خط و خش بر روی آن می شود. در ابتدا از پولیش برای براق شدن بدنه استفاده میشد اما با پیشرفت علوم نانو ، از کاور خودرو برای محافظت بدنه از آسیب های شیمیایی و ضربه احتمالی استفاده شد. درحال حاضر کاور بدنه خودرو بسیار محبوب تر از دیگر گزینه هاست.کاور بدنه خودرو با ایجاد یک لایه جدید بر روی بدنه، موجب زیبایی و براقیت سطح بدنه خودرو می شود. البته این کاور تنها برای بدنه خودرو کاربرد ندارد. جالب است بدانید برخی انواع کاور ها دارای خاصیت نانو و آبگریز هستند و استفاده از این کاور بر روی شیشه خودرو باعث می شود که شیشه خودرو کثیف نشود و دیگر نیازی به برف پاک کن نداشته باشید.

 

همه چیز درباره مزایا و معایب و قیمت روکش نانو سرامیکی خودرو جهت محافظت رنگ از خط و خش و آبگریزی بدنه ماشین در این مطلب قرار دارد.

برای کسانی که نسبت به مفید بودن روکش سرامیکی خودرو تردید دارند، دانستن مزایای سرامیک خودرو و برای افرادی که طرفدار بی‌چون و چرای این روکش خودرو هستند آگاهی از معایب روکش محافظ نانو سرامیکی خودرو اهمیت دارد.

 

با ورود خودروهای لوکس به بازار، زیبایی بدنه خودرو اهمیت ویژه‌ای پیداکرده است. کاور خودرو یکی از جدیدترین پوشش‌های محافظتی بدنه خودرو است که این روزها توانسته جایگاه ویژه‌ای را در بین علاقه‌مندان حوزه تیونینگ پیدا کند. در ابتدا از پولیش برای براق شدن بدنه استفاده می‌شد اما با پیشرفت علوم نانو، برای محافظت بدنه و تغییر در ظاهر بدنه از کاور خودرو استفاده شد.

ازجمله کاربردهای کاور خودرو می‌توان به مواردی چون ایجاد تغییرات فانتزی در رنگ و ظاهر خودرو و همچنین محافظت از بدنه اتومبیل در مقابل عوامل خارجی نظیر خط و خش، آفتاب‌سوختگی، رطوبت، زنگ‌زدگی، ضربات سطحی و موارد دیگری نظیر ریختن اسید و باران اسیدی اشاره کرد؛ باوجود تمامی محاسن ذکرشده این سوال در ذهن افراد شکل می‌گیرد که آیا کاور خودرو به رنگ اصلی اتومبیل صدمه وارد می‌کند یا خیر؟ برای دریافت پاسخ سوال خود در این مقاله با ما همراه باشید تا مزایا و معایب کاور کردن خودرو را بررسی کنیم.

 

منبع :

https://autokhosravani.com/%DA%A9%D8%A7%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D8%AF%D9%86%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%DB%8C%D8%A7-%D9%84%D9%88%DA%A9%D8%B3%D8%9F%D8%9F-%D9%85%D8%B2%D8%A7/

 

https://mashinno.com/blog/3599/%D9%85%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%A7-%D9%88-%D9%85%D8%B9%D8%A7%DB%8C%D8%A8-%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D9%85%DB%8C%DA%A9-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88/

 

  • نازی احمدی
  • ۰
  • ۰

هاوال H2 یک کراس‌اوور تک دیفرانسیل شهری است که در ابتدا قرار بود توسط عظیم خودرو مهمان جاده‌های کشورمان باشد، اما مشکلات نامعلومی باعث شد تا عظیم خودرو نتواند آن طور که باید به این تصمیم خود جامه عمل بپوشاند. دو سال بعد یعنی در سال ۱۳۹۶ شرکت بهمن موتور موفق شد خط مونتاژ CKD این خودرو را در داخل کشور راه‌اندازی کرده و پای هاوال H2 را مجددا به بازار کشورمان باز کند.

ماشین هاوال اچ 2

هاوال H2 نخستین شاسی‌بلند شرکت «گریت وال» محسوب می‌شود که در سال ۲۰۱۴ و تحت برند هاوال به بازار جهانی عرضه شد. این خودرو که اولین بار در سال ۱۳۹۷ به دست مشتریان ایرانی رسید، هم اکنون تنها در یک تیپ و با تفاوت‌های اندکی نسبت به نمونه‌های وارداتی در دسترس مشتریان ایرانی قرار دارد. اگر شما هم علاقه مند هستید تا اطلاعات بیشتری در مورد هاوال اچ ۲ بدست آورید در ادامه با شیپور همراه باشید.

ماشین haval h2

طراحی ظاهری و داخلی هاوال H2

طراحی ظاهری هاوال H2 در مقایسه با سایر کراس‌اوورهای چینی موجود در بازار کشور بسیار ساده و محافظه‌کارانه به نظر می‌رسد. در نمای جلویی، جلو پنجره کرومی و نسبتا بزرگ خودرو در کنار چراغ‌های کشیده و تیره رنگ، چهره منحصربه‌فردی را برای این کراس‌اوور چینی به وجود آورده است.

در نمای جانبی H2 نیز اثری از خطوط تندوتیز یا حجم‌دهنده به چشم نمی‌خورد و همه اجزا در نهایت آرامش و سادگی طراحی شده است. نمونه‌های وارداتی هاوال اچ ۲ دارای سقف‌های تیره رنگ هستند و رنگ سقف آن‌ها با بدنه خودرو متفاوت است، اما نمونه‌هایی که توسط گروه بهمن مونتاژ می‌شوند، مانند خودرویی که در اختیار ما قرار داده شده فاقد سقف مشکی رنگ بوده و بدنه آن‌ها تک‌رنگ است. نمای پشتی هاوال H2 به واسطه برخورداری از بالچه عقب، آنتن کوسه‌ای، دیفیوزر، دو عدد خروجی‌ اگزوز و طراحی جذاب چراغ‌ها کمی اسپرت‌تر از سایر بخش‌های این خودرو به نظر می‌رسد و می‌تواند نظر مشتریان جوان‌ را نیز به سوی خود جلب کند.

خودرو haval h2

درون فضای کابین این خودرو از رنگ‌های متنوعی استفاده شده است که چنین موضوعی باعث شده اندکی از سادگی کابین کاسته شود. فضای داخلی H2 از ارگونومی بالایی برخوردار است و تقریبا تمامی ادوات مهم و پرکاربرد، در دسترس راننده و سرنشینان قرار دارد. علاوه‌بر کیفیت بالای ساخت، یکی دیگر از مهم‌تریم مزایای کابین این خودرو در مقایسه با اغلب کراس‌اووورهای موجود در بازار داخلی، فضای بسیار مناسبی است که برای سرنشینان هر دو ردیف خودرو در نظر گرفته شده است؛ به طوری که حتی افراد بلند قد نیز در بخش پشتی هاوال H2 مشکلی از بابت فضای سر و پا نخواهد داشت.

هاوال اچ2

آپشن‌ها و امکانات هاوال H2

مطابق اغلب کراس‌اوورهای چینی موجود در بازار کشورمان که به لیست بلند بالایی از امکانات و تجهیزات مختلف مجهز شده‌اند، هاوال اچ ۲ نیز در این بخش حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. از جمله مهم‌ترین آپشن‌های به کار رفته در هاوال H2 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

روکش چرمی صندلی‌ها و فرمان، کروز کنترل، صندلی برقی راننده، فرمان برقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سانروف برقی، اتوهلد، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور فشار باد چرخ‌ها، دیلایت، اتولایت، صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی، ۶ بلندگو، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه به همراه نمایشگر دمای محیط، دوربین کمک پارک روی آینه جانبی، قابلیت اتصال به تلفن همراه و مکالمه از طریق بلوتوث و…

هاوال اچ 2 (haval h2)

ایمنی و مشخصات فنی هاوال H2

در زیر کاپوت هاوال H2 یک موتور ۴ سیلندر ۱٫۵ لیتری توربوشارژر قرار دارد که از توان تولید ۱۴۱ اسب بخار قدرت در ۵۶۰۰ دور در دقیقه و ۲۰۲ نیوتن‌متر گشتاور در ۴۵۰۰ دور در دقیقه برخوردار است. نیروی تولید شده توسط این موتور ۱۶ سوپاپ که با کد ۴G15B شناخته می‌شود، از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌گردد تا این کراس‌اوور ۱۴۹۵ کیلوگرمی بتواند طی زمانی در حدود ۱۲ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد.

مشخصات فنی هاوال

گیربکس این خودرو در رانندگی‌های شهری از عملکرد قابل قبولی برخوردار است، اما در صورتی که بخواهید یک رانندگی اسپرت را تجربه کنید، ممکن است تاخیرهای گاه‌به‌گاه آن در زمان معکوس‌ها کمی برایتان آزار دهنده باشد. فرمان برقی H2 برای خودرویی دراین رنج قیمتی دقت بسیار بالای دارد و حتی در سرعت‌های بالا، مقداری بر سفتی آن افزوده می‌شود تا در مانورهای ناگهانی امنیت و پایداری خودرو به حداکثر مقدار ممکن برسد. اگر نخواهید به پدال گاز مرتبا فشار وارد کنید، در طی یک رانندگی معمولی مصرف سوخت ترکیبی هاوال اچ ۲ در حدود ۱۰ لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود که کمی فراتر از حد انتظار به نظر می‌رسد و باعث می‌شود نتوانیم هاوال H2 را در زمره خودروهایی با مصرف سوخت بهینه قرار دهیم؛ مطمئنا یکی از دلایل این مصرف سوخت غیر اقتصادی، وزن نسبتا بالای این خودرو است!

پشت آمپر هاوال اچ 2

هاوال H2 در بخش ایمنی نیز از تجهیزات متنوعی برخوردار است و می‌توان آن را یکی از امن‌ترین کراس‌اوورهای چینی در بازار داخلی دانست. دریافت ۵ ستاره ایمنی را از موسسه ایمنی CNCAP چین و ANCAP استرالیا مهر تایید محکمی بر چنین ادعایی محسوب می‌شود. از جمله تجهیزات ایمنی هاوال اچ ۲ می‌توان به ترمزهای دیسکی مجهز به EBD+ ABS، ۶ عدد ایربگ (جلو، جانبی و پرده‌ای) و سیستم‌های امنیتی همچون BA، DSR، TCS، RMI و ESC اشاره کرد.

اتاق هاوال اچ 2

قیمت و شرایط بازار هاوال H2

هاوال H2 به در رنج قیمتی خود از امکانات متنوع، طراحی قابل قبول، کابین جادار و امنیت بسیار خوبی برخوردار است و حتی مزایای متعدد این خودرو باعث شده تا بتواند در بازار کشور استرالیا به فروش بسیار چشمگیری دست یابد، اما مواردی همچون عرضه محدود، کمبود قطعات یدکی، ناشناخته بودن برند سازنده و تجربه بد خریداران در زمان عرضه این خودرو به وسیله عظیم خودرو، باعث شد تا هاوال H2 با وجود تمامی قابلیت‌های خود نتواند در بازار داخلی به موفقیت دست پیدا کند و درواقع می‌توان این خودرو را یکی از پروژه‌های شکست خودرو بهمن موتور در بازار داخلی دانست. جک S5، چری تیگو ۵ و هایما اس ۷ توربو دیگر کراس‌اوورهای بازار کشور هستند که در این رنج قیمتی قرار دارند و شما می‌توانید به جای هاوال H2 نسبت به خرید خودروهای نام‌برده شده اقدام کنید.

منبع :

https://blog.sheypoor.com/haval-h2/

  • نازی احمدی
  • ۰
  • ۰

با پیشرفت علم و تکنولوژی و نیاز روز افزون خودرو‌ها به بهینه سازی و بازدهی بالاتر، مدام تکنولوژی‌های تازه‌تر در زمینه جعبه دنده‌های اتوماتیک در حال عرضه هستند که بسیاری از این تکنولوژی‌ها بر اساس همین نوع جعبه دنده‌های اتوماتیک ساده و با افزوده شدن چند قطعه مکانیکی و الکترونیکی و هیدرولیکی عمل کرده و بعضی از آنها از پایه و اساس با این گیربکس‌های اتوماتیک معمولی تفاوت دارند.

 

اساس کاری گیربکس‌های اتوماتیک دارای تورک کانورتر باعث می‌شد تا این گیربکس‌ها وزن، ابعاد و قیمت بالایی داشته باشند. از این رو گیربکس‌هایی اتوماتیک دیگری نیز انواع AMT و CVT روی کار آمدند. در این میان گیربکس CVT به عنوان یک جایگزین خوب برای خودروهای ارزان‌قیمت و اقتصادی شناخته شد و استفاده از آن به طور فزاینده‌ای بالا گرفت تا جایی که امروزه می‌توان اوج استفاده از آن را در خودروهای ارزان‌قیمت و حتی با قیمت متوسط ساخت آسیای شرقی دید.

 

گیربکس (جعبه‌دنده) قطعه‌ای نسبتا پیچیده است که نیروی موتور و یا هر منبع انرژی دیگری را دریافت و پس از عبور دادن آن از میان چرخ دنده‌های مختلف، بر حسب شرایط نیروی خروجی را در قالب قدرت یا سرعت در اختیار بخش دیگری قرار می‌دهد؛ بدین ترتیب شما در وضعیت دنده یک اتومبیل خود و با دور موتور ۳۰۰۰ دور در دقیقه، نمی‌توانید بیش از ۳۰ کیلومتر درساعت سرعت داشته باشید، اما در عوض قدرت ارسالی به چرخ‌ها در حداکثر مقدار خود قرار دارد.

منبع :

https://www.asriran.com/fa/news/450178/%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%AE%DB%8C-%DA%86%D8%A7%D8%A8%DA%A9-%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%AE%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF-%D8%B9%D9%85%D9%84-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-cvt-%D9%88-amt-%D8%A8%D9%87-%DA%86%D9%87-%D9%85%D8%B9%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%AA

http://www.asrekhodro.com/News/140602/%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-CVT-%D9%88-%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A2%D9%86

  • نازی احمدی