با پیشرفت علم و تکنولوژی و نیاز روز افزون خودروها به بهینه سازی و بازدهی بالاتر، مدام تکنولوژیهای تازهتر در زمینه جعبه دندههای اتوماتیک در حال عرضه هستند که بسیاری از این تکنولوژیها بر اساس همین نوع جعبه دندههای اتوماتیک ساده و با افزوده شدن چند قطعه مکانیکی و الکترونیکی و هیدرولیکی عمل کرده و بعضی از آنها از پایه و اساس با این گیربکسهای اتوماتیک معمولی تفاوت دارند.
اساس کاری گیربکسهای اتوماتیک دارای تورک کانورتر باعث میشد تا این گیربکسها وزن، ابعاد و قیمت بالایی داشته باشند. از این رو گیربکسهایی اتوماتیک دیگری نیز انواع AMT و CVT روی کار آمدند. در این میان گیربکس CVT به عنوان یک جایگزین خوب برای خودروهای ارزانقیمت و اقتصادی شناخته شد و استفاده از آن به طور فزایندهای بالا گرفت تا جایی که امروزه میتوان اوج استفاده از آن را در خودروهای ارزانقیمت و حتی با قیمت متوسط ساخت آسیای شرقی دید.
گیربکس (جعبهدنده) قطعهای نسبتا پیچیده است که نیروی موتور و یا هر منبع انرژی دیگری را دریافت و پس از عبور دادن آن از میان چرخ دندههای مختلف، بر حسب شرایط نیروی خروجی را در قالب قدرت یا سرعت در اختیار بخش دیگری قرار میدهد؛ بدین ترتیب شما در وضعیت دنده یک اتومبیل خود و با دور موتور ۳۰۰۰ دور در دقیقه، نمیتوانید بیش از ۳۰ کیلومتر درساعت سرعت داشته باشید، اما در عوض قدرت ارسالی به چرخها در حداکثر مقدار خود قرار دارد.
منبع :
https://www.asriran.com/fa/news/450178/%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%AE%DB%8C-%DA%86%D8%A7%D8%A8%DA%A9-%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%AE%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF-%D8%B9%D9%85%D9%84-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-cvt-%D9%88-amt-%D8%A8%D9%87-%DA%86%D9%87-%D9%85%D8%B9%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%AA
http://www.asrekhodro.com/News/140602/%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-CVT-%D9%88-%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A2%D9%86
- ۹۸/۱۱/۰۴