وسایل نقلیه

وسایل نقلیه

وسایل نقلیه

وسایل نقلیه

۱۵ مطلب در اسفند ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

در این مقاله از سری مقالات بررسی خودرو سایت شیپور به سراغ چری تیگو ۵ (Chery Tiggo 5) رفته‌ایم، کراس‌اووری که یکی از پرفروش‌ترین محصولات شرکت چری در بازار کشورمان محسوب می‌شود. چری تیگو ۵ از سال ۲۰۱۳ تاکنون با نام‌هایی همچون کووین X5 یا DR6 در برخی از کشورهای جهان حضور یافته است. به‌واسطه فعالیت‌های مدیران خودرو، چری تیگو ۵ از سال ۱۳۹۵ در بازار کراس‌اوور پسند کشور ما نیز در دسترس خریداران قرار گرفت و با قیمت مناسب، طراحی متفاوت و امکانات متنوع خود توانست بازار خرید و فروش پررونقی را تجربه کند.
استقبال فراوان خریداران ایرانی از یک‌سو و حضور رقبای قدرتمندی همچون جک S5 و هایما S7 توربو، شرکت مدیران‌خودرو را بر این داشت تا نمونه جدیدتر و مجهزتر تیگو ۵ را نیز در سال ۱۳۹۶ به بازار عرضه کند. چری تیگو ۵ نیوفیس، در بخش‌هایی همچون طراحی سپرهای جلو و عقب، جلوپنجره، گرافیک چراغ‌ها، درب صندوق و… مورد بازنگری قرار گرفته بود و در دو تیپ اکسلنت (فول) و لاکچری اسپرت (نیمه‌فول) به بازار عرضه شد.
اما داستان به‌روزرسانی‌های تیگو ۵ به همین‌جا ختم نشد؛ در ابتدای سال ۱۳۹۷ مدیران خودرو از دومین نسخه بروزشده Tiggo 5 نیز رونمایی کرد. چری تیگو ۵ جدید که در دو تیپ IE (اکسلنت) و IL (لاکچری) به بازار عرضه شده‌ است، در نمای ظاهری هیچ تفاوتی با نمونه قبلی خود ندارد و تغییرات آن تنها شامل آپشن‌ها و دیزاین داخل بوده است. اگر قصد خرید چری تیگو ۵ را دارید یا علاقه‌مند هستید تا اطلاعات بیشتری درباره این کراس‌اوور جذاب به دست آورید در ادامه با ما همراه باشید.
طراحی ظاهری و داخلی چری تیگو ۵
بر اساس ادعای طراحان شرکت چری، خطوط سیال و روان بدنه چری تیگو ۵ با الهام از المان‌های آب و آناتومی بدن ماهی شکل گرفته است که چندان هم دور از ذهن به‌نظر نمی‌رسد. در بخش جلویی Tiggo 5، چراغ‌های تیره‌رنگی که با جلوپنجره خودرو به‌صورت یک‌تکه ساخته شده‌اند، در ترکیب با سپر حجیم و جذاب این خودرو چهره نسبتا مدرن و جوان‌پسندی را برای تیگو ۵ به وجود آورده است. با نگاه کلی به طراحی این کراس‌اوور چینی، می‌توان گفت که به لطف تجربه و توان طراحان باسابقه‌ای همچون «جیمز هوپ» و «کلاوس بادن هاوس» تمامی اجزای بدنه این خودرو در هماهنگی کامل با یکدیگر ساخته‌شده‌اند و درواقع به‌سختی می‌توان از نمای ظاهری چری تیگو ۵ ایراد گرفت.
داخل کابین این خودرو با فضایی جذاب و کاملاً متفاوت با سایر کراس‌اوورهای چینی هم‌رده مواجه خواهید شد. در طراحی کابین تیگو ۵ اصول ارگونومیک به‌خوبی موردتوجه قرارگرفته‌اند و تمامی ادوات کاربردی کاملا در دسترس راننده و سرنشینان قرار دارد.
صندلی راننده به لطف برخورداری از پوشش چرمی، گرمکن و تنظیمات ۶ جهته برقی حتی در مسافت‌های طولانی هم نمی‌تواند خستگی چندانی را برای راننده به همراه داشته باشد. فضای کابین نیز برای نشستن ۵ سرنشین بالغ کافی به‌نظر می‌رسد و درواقع افرادی با قد کمتر از ۱۸۰ سانتی‌متر درون کابین تیگو ۵ هیچ محدودیتی از جهت فضای سر و پا نخواهند داشت.
تنها عیبی که می‌توان به کابین چری تیگو ۵ وارد کرد محل قرارگیری ستون A و همچنین زاویه شیشه جلو است که باعث تسلط نسبتا کم راننده به جناجین خودرو شده است. در خودروهایی همچون هایما S7 توربو یا حتی چری تیگو ۷ این مشکل به لطف سیستم دید ۳۶۰ تا حدودی برطرف شده است، اما تیگو ۵ فاقد این سیستم بوده و همین امر باعث می‌شود تا هنگام رانندگی و پارک کردن، تسلط کاملی بر ابعاد این کراس‌اوور جذاب نداشته باشید.
آپشن‌ها و امکانات چری تیگو ۵
یکی از مزیت‌هایی که اغلب خودروهای چینی حاضر در بازار کشور از آن برخوردار هستند، لیست بلندبالای آپشن‌ها و امکانات رفاهی است. در این میان چری تیگو ۵ نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در تیپ فول خود حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.
از جمله آپشن‌هایی که در تیپ IL یا همان فول تیگو ۵ جدید به چشم می‌خورد، می‌توان به کروز کنترل، درایو مود (Eco و Sport)، تنظیم ۶ جهته صندلی‌های جلو به همراه گرم‌کن، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم کنترل فشار باد لاستیک‌های TPMS، سنسور پارک عقب و جلو، سنسور باران، سانروف، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، کامپیوتر سفری، مانیتور ۱۰ اینچی عمودی، تریم دورنگ کابین، نویگیشن، دیلایت و اتولایت، چراغ بدرقه و چراغ خوشامدگویی اشاره کرد.
ایمنی و مشخصات فنی چری تیگو ۵
چری تیگو ۵ نیوفیس در بخش ایمنی و تجهیزات امنیتی نیز با دست پری به سراغ رقبای خود آمده است. در سال ۲۰۱۳ چری تیگو ۵ موفق شد با تکیه‌بر استحکام بالای بدنه و همچنین تجهیزاتی همچون ۴ عدد کیسه هوا، ترمزهای دیسکی مجهز به ABS و EBD، ESP (کنترل پایداری خودرو)، دوربین پارک عقب (دینامیک)، TCS (کنترل کشش)، ASR (ضد لغزش)، HHC (کنترل حرکت در سربالایی) و EBA (ترمز اضطراری خودکار) پنج ستاره ایمنی را از موسسه CNCAP کسب نماید.
تمامی مدل‌ها و تیپ‌های چری تیگو ۵ که تاکنون به بازار کشور ما عرضه شده‌اند، از پیشرانه مشترکی بهره می‌برند که با کد SQR484F شناخته می‌شود. این موتور ۱۹۷۱ سی‌سی ۴ سیلندر که از تکنولوژی Dual VVT برخوردار است، توان تولید ۱۳۹ اسب‌بخار قدرت و ۱۸۲ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. چنین نیرویی به‌وسیله یک گیربکس ۷ سرعته CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود تا این کراس‌اوور ۱۵۳۷ کیلوگرمی بتواند طی زمانی در حدود ۱۴ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد.
چری تیگو ۵ برخلاف رقبای خود فاقد سیستم پرخوران یا توربوشارژ است که باعث می‌شود پس از خرید این خودرو نگرانی بابت نوع بنزین مصرفی یا کیفیت آن نداشته باشید. ازآنجایی‌که شرکت چری، تیگو ۵ را یک کراس‌اوور خانوادگی با مصرف سوخت بهینه، استهلاک کم و دوام بالا می‌داند، تمرکز چندانی بر روی توان خروجی و چالاکی این خودرو نداشته است. از همین رو تیگو ۵ با عکس‌العمل نسبتا کند خود نسبت به فشردن پدال گاز، برای کسانی که علاقه فراوانی به رانندگی‌های هیجان‌انگیز یا تهاجمی دارند گزینه مناسبی نخواهد بود.
گیربکس این خودرو نیز همچون سایر گیربکس‌های ضریب متغیر پیوسته (CVT) از کندی محسوسی مخصوصا در ابتدای حرکت برخوردار است، اما عملکرد بسیار نرم و بی‌صدایی دارد و درواقع یکی از بهترین‌ها در این رنج قیمتی محسوب می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بر اساس ادعای شرکت چری تسمه انتقال قدرت موجود در این جعبه‌دنده، توسط شرکت بوش (BOSCH) آلمان ساخته‌شده است و کیفیت بسیار بالایی دارد. مصرف سوخت ترکیبی و حداکثر سرعت چری تیگو ۵ جدید نیز به ترتیب برابر ۹ لیتر در هر صد کیلومتر و ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت است که برای خودرویی با این ابعاد و در این رده قیمتی مناسب به‌نظر می‌رسد.
قیمت و شرایط بازار چری تیگو ۵
هم‌اکنون چری تیگو ۵ در تیپ‌های بسیار متنوعی در بازار کشور حضور دارد که بروزترین آن‌ها شامل دو تیپ IE با حدود قیمت ۳۶۰ میلیون تومان و IL با حدود قیمت ۳۴۵ میلیون تومان است. گرچه این خودرو از امکانات متنوع، طراحی جذاب، کابین جادار و کیفیت ساخت قابل قبولی برخوردار است اما در مقابل معایبی نیز دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به چالاکی کم، سواری نسبتا خشک و هزینه بالای سرویس‌های دوره‌ای اشاره کرد. وجود چنین ضعف‌هایی در کنار مواردی همچون شرایط فروش بسیار منعطف برای نمونه‌های صفرکیلومتر و قیمت غیرمنطقی این خودرو باعث شده است تا بازار خرید و فروش نمونه‌های دست‌دوم چری تیگو ۵ چندان پررونق نباشد.
درواقع اغلب افراد ترجیح می‌دهند به‌جای صرف هزینه‌ای قابل‌توجه برای خرید نمونه دست‌دوم این خودرو، با استفاده از شرایط فروش اقساطی شرکت چری برای خرید نمونه‌های صفرکیلومتر تیگو ۵ اقدام کنند. درنهایت می‌توان گفت که اگر شتاب و چالاکی خودرو جز اولویت‌های اصلی شما در خرید خودروهای کراس‌اوور محسوب نمی‌شود و تنها برای رفت‌وآمدهای روزمره خود به دنبال یک شاسی‌بلند کم‌مصرف و مجهز هستید، چری تیگو ۵ می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد؛ در غیر این صورت می‌توانید به سراغ جک S5 یا هایما S7 توربو بروید و از چالاکی بیشتر این خودروها لذت ببرید.

 

منبع :

https://blog.sheypoor.com/%d9%87%d9%85%d9%87-%da%86%db%8c%d8%b2-%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d9%87-%da%86%d8%b1%db%8c-%d8%aa%db%8c%da%af%d9%88-5/

  • نازی احمدی
  • ۰
  • ۰

با آغاز فصل گرما و گرم شدن هوا مشکلاتی مانند داغ کردن موتور و بالارفتن آمپر آب ماشین برای رانندگان به وجود می آید که می تواند علل مختلفی داشته باشد. از اصلی ترین و رایج ترین این دلایل می توانیم به مواردی هم چون کارکرد نادرست رادیاتور، اشکال در ترموستات، عملکرد نادرست واتر پمپ، فن رادیاتور، سفتی سوپاپ ها، بسته شدن خروجی اگزوز، کثیفی بدنه موتور، کیفیت کم روغن موتور خودرو، عدم تنظیم بودن موتور و... .

 

داغ کردن موتور و بالا رفتن آمپر آب ماشین از مشکلاتی است که بسیاری از رانندگان با آن دست به گریبان اند. این معضل به خصوص در فصول گرم سال که کولر خودرو روشن می شود بیشتر احساس می شود. در عین حال، بسیاری از دارندگان خودرو دوست دارند بدانند که دمای نرمال کارکرد موتور چقدر است؟

 

بالا رفتن آمپر آب ماشین یکی از عیوبی است که امکان وقوع آن در هر لحظه و بدون هیچ‌گونه هشدار قبلی وجود دارد و می‌تواند شما را به‌صورت ناگهانی دچار دردسر کند. بسیاری از افراد هنگام مواجهه با بالا رفتن آمپر آب ماشین دچار تشویش شده و به‌طور ناخودآگاه سریعا اقدام به خاموش‌کردن موتور می‌کنند، غافل از آن‌که این عمل همیشه نمی‌تواند بهترین راه برای جلوگیری از آسیب دیدن موتور باشد.در ادامه قصد داریم تا دلایل افزایش آمپر آب ماشین و کارهایی که باید هنگام روبرو شدن با این پدیده انجام شود را به استحضار شما مخاطبین گرامی برسانیم؛ لطفا با شیپور همراه باشید.

 

منبع :

http://khodrocar.com/fa/news/25485/%D9%88%D9%82%D8%AA%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D9%BE%D8%B1-%D8%A2%D8%A8-%D9%85%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A7-%D8%B1%D9%81%D8%AA-%DA%86%D9%87-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85

 

https://mashinno.com/blog/4026/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%A2%D9%85%D9%BE%D8%B1-%D8%A2%D8%A8-%D9%85%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A7-%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%AF%D8%9F/

 

  • نازی احمدی
  • ۰
  • ۰

کیسه هوا یکی از سیستم‌های امنیتی خودرو است که در کنار تجهیزاتی همچون کمربند ایمنی یا فرمان تلسکوپی، می‌تواند آسیب‌های ناشی از سوانح رانندگی را تا سطح چشمگیری کاهش دهد. کیسه هوا یا Airbag در ابتدای ورود به صنعت خودروسازی، با استقبال چندانی روبرو نشد و مورد انتقادات فراوانی قرار گرفت. با گذر زمان تاثیر چشمگیر کیسه‌های هوا در نجات جان انسان‌ها باعث شد تا خودروسازان و همچنین مصرف کنندگان تمایل فراوانی برای استفاده از این کیسه نجات داشته باشند.
نتایج تحقیقات به عمل آمده نشان می‌دهد که احتمال بروز مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای در خودروهای مجهز به ایربگ ۶۳ درصد کمتر از انواع فاقد ایربگ است. چنین آمار دلگرم‌کننده‌ای باعث شده است تا هم اکنون نه تنها تمامی شرکت‌های خودروسازی برای استفاده از کیسه هوا شک و تردید خود را کنار بگذارند، بلکه با تکیه‌بر دانش مهندسی خود در راه توسعه آن نیز قدم بردارند. اگر می‌خواهید مختصری با ساز و کار کیسه هوا خودرو آشنا شوید در ادامه این مقاله با شیپور همراه باشید.
ایربگ یا کیسه هوای خودرو چیست؟
در اغلب تصادفات جاده‌ای، برخورد دو خودرو به یکدیگر باعث توقف آنی آن‌ها می‌شود، اما بدن سرنشینان همچنان به حرکت رو به جلو خود ادامه ‌می‌دهند؛ اینجاست که حتی اگر از کمربند ایمنی هم استفاده کرده باشید، احتمال آسیب به پیشانی، چانه و گردن بسیار زیاد است. باز شدن کیسه هوا در این شرایط، شدت ضربه را متوجه ناحیه‌های بزرگ بدن می‌کند تا ریسک آسیب به نواحی کوچک (گردن، پیشانی و…) تا حد ممکن کاهش یابد. ایربگ ها اغلب از جنس پلمیر هستند و برای جلوگیری از چسبندگی و اختلال عملکرد آن‌ها از یک لایه سیلیکون در سطح ایربگ‌ها استفاده شده است؛ البته در مدل‌های قدیمی به جای لایه سیلیکون از پودر ذرت یا پودر گچ تارت استفاده می‌شد.
سنسورهای تشخیص تصادف در صورت تشخیص این رویداد، کیسه‌ های هوای فشرده شده در محفظه مخصوص را با توزیع ناگهانی هوا توسط یک واکنش شیمیایی خاص، باد می‌کنند تا کیسه هوا به عنوان حائلی امن بین سرنشین خودرو و قطعات سخت ماشین نظیر فرمان، داشبورت، شیشه و غیره صدمات احتمالی را کاهش دهند.
عملکرد کیسه هوا به چه صورت است؟
فعال شدن کیسه هوادر بخش جلویی خودروهای مجهز به ایربگ، دو سنسور قرار دارد که با سیم به واحد کنترل اتومبیل متصل هستند. این سنسورها به محض تشخیص توقف‌ یا برخوردهای ناگهانی (تصادف)، هشداری به مرکز کنترل ارسال می‌کنند. مرکز کنترل هم شرایط لازم برای سوختن سوخت جامد داخل محفظه ایربگ را فراهم کرده تا در نتیجه این فعالیت شیمیایی، کیسه هوا با سریع‌ترین سرعت ممکن (حدود نیم ثانیه) با بخار گاز ناشی از این فرآیند پر شده و صدمات ناشی از تصادف را کاهش دهد. البته خیالتان بابت خالی شدن کیسه هوا بعد از تصادف هم راحت باشد، زیرا سطح این ایربگ‌ها پر از منفذ است و طی مدت کوتاهی کیسه هوا را از حالت انبساط خارج می‌کند.
احساس سرنشین پس از باز شدن کیسه هوا
واقعیت این است که باز شدن کیسه هوا ماشین، تجربه لذت‌بخشی برای سرنشین نخواهد بود؛ البته ناگفته نماند که این کیسه‌های پلمیری در حال تکامل هستند و روز به روز سریع‌تر و بی نقص‌تر می‌شوند. اولین رویدادی که پس از باز شدن کیسه هوا رخ می‌دهد، سوت کشیدن گوش‌هاست، چرا که ضربه ناشی از باز شدن این سیستم نسبتا زیاد است. بر اساس تحقیقات میدانی انجام شده به محض پر شدن کیسه هوا و خروج آن از محفظه نگهداری، حسی مشابه مشت خوردن به شما دست می‌دهد.
انواع کیسه‌های هوا
ایربگ‌ها انواع مختلفی دارند و هر یک از آن‌ها با توجه به مکان قرارگیری و ساختارشان، بخش‌های متفاوتی از بدن سرنشینان را محافظت می‌کنند. از جمله پرکاربردترین ایربگ‌هایی که امروزه در خودروهای روز دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
کیسه هوای سرنشینان جلو: جز اولین ایربگ‌هایی هستند که در وسایل نقلیه تعبیه شدند. به طور معمول ایربگ راننده از ابعاد کوچک‌تری برخوردار است و درون فرمان قرار دارد و برای سرنشین جانبی نیز بزرگ‌تر بوده و درون داشبورد قرار داده می‌شود.
کیسه هوای جانبی: کیسه‌ هوای جانبی در طرفین خودرو و میان سرنشینان و درب خودرو قرار دارند. این نوع کیسه‌ها در تصادفاتی که از طرفین خودرو اتفاق می افتد تاثیر بسزایی در کاهش صدمات خواهند داشت.
کیسه هوای زانویی: همانطور که از نام این کیسه هوا می‌توان حدس زد تنها برای محافظت از زانو ساخته شده و در زیر داشبورد قرار دارد.
کیسه هوای پرده‌ای: این نوع ایربگ مانند یک پرده در سراسر خودرو باز شده و مانع از برخورد سر سرنشین به ستون و شیشه خودرو می شود.
نکات ایمنی برای استفاده کیسه هوا
سیستم ایمنی کیسه هوا از ابتدا پیشرفته نبود و به مرور تکامل پیدا کرد. نمونه‌های اولیه ایربگ‌ها آنقدر دیر باز می‌شدند که در برخی موارد از سرعت رخداد تصادف عقب می‌ماندند، اما مهندسان با افزایش سرعت واکنش شیمیایی درون محفظه، تا حد زیادی این مشکل را حل کردند، ولیکن کماکان برخی نکات ایمنی برای استفاده از کیسه هوای خودرو وجود دارد که به صورت مختصر و مفید در زیر شرح داده شده‌اند:
در صورتی که صندلی خودرو کودک را در صندلی جلو نصب کرده‌اید، بهتر است از غیرفعال بودن کیسه هوای مقابل او اطمینان حاصل نمایید، چرا که باز شدن کیسه هوا می‌تواند باعث صدمه به کودک شود.
بهتر است صندلی راننده تا حد ممکن عقب برود تا فضای کافی برای باز شدن کیسه هوا فراهم باشد.
اگر فرمان خودرو شما از نوع تلسکوپی است، آن را طوری تنظیم کنید که در صورت باز شدن ایربگ، روی سینه شما باز شود نه صورت و گردن شما!
نوزادان را هرگز در صندلی سرنشین جلو قرار ندهید، زیرا کیسه هوا برای آناتومی کودکان طراحی نشده و می‌تواند باعث مرگ یا آسیب‌های جدی در آن‌ها شود.
از قرار دادن اشیای تیز و خطرناک روی داشبورد یا چسباندن آن‌ها روی فرمان خودداری کنید؛ این اشیا می‌توانند حین باز شدن کیسه هوا مسبب صدمات جبران ناپذیری به صورت شما شوند.

 

منبع :

https://blog.sheypoor.com/car-airbag/

  • نازی احمدی
  • ۰
  • ۰

"تسمه تایم" یا تسمه تایمینگ که ممکن است بارها شنیده باشید یک تسمه یلاستیکی است که قسمتی از موتور احتراق داخلی خودرو است و در داخل پیشرانه قرار دارد و میل لنگ خودرو را به میل سوپاپ یا سوپاپ ها متصل می کند. این تسمه وظیفه  تنظیم زمان صحیح باز و بسته شدن سوپاپ ها را بر عهده دارد، آن ها را به چرخش درآورده و کنترل می کند. در خودروهای مختلف محل قرارگیری میل سوپاپ با یکدیگر متفاوت است  ولی در اکثر موارد این قطعه در سر سیلندر خودرو جایگذاری شده است.

 

تسمه تایمینگ تسمه ای است که وظیفه هماهنگ کردن حرکت میل‌لنگ با میل‌سوپاپ را دارد وظیفه میل‌سوپاپ نیز باز و بسته کردن سوپاپ‌ها در زمان مناسب است. جایگیری میل‌سوپاپ نیز در خودروهای مختلف متفاوت است. ولی معمولاً این قطعه در سرسیلندر قرار دارد. تسمه تایم نیرو را از دنده تایمینگ سر میل‌لنگ گرفته و به دنده تایمینگ میل‌سوپاپ انتقال می‌دهد. جایگیری صحیح تسمه تایم نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر تسمه تایم یک یا چند دندانه جابجا شود زمان باز بودن سوپاپ‌ها به هم ریخته و در کار موتور اختلال پیش می‌آید.

 

تسمه تایم قطعه‌ای کاربردی و مهم در موتور خودرو است که در مدت زمان‌های مشخص نیاز به تعویض دارد؛ زیرا که با پارگی یا فرسوده‌ شدن آن، ممکن است که به تک‌تک قطعات موتور آسیب برسد. هر راننده‌ای باید اطلاعات کافی در خصوص تسمه تایمینگ داشته باشد تا در صورت بروز هرگونه ایراد در آن، به سرعت متوجه شده و نسبت به جایگزین کردن آن با یک تسمه تایم جدید اقدام کند.
در ادامه با ما همراه باشید تا با پاسخ دادن به مهم‌ترین سوال‌ها در این ‌باره، شما را یاری رسانیم؛ سوال‌هایی مانند چه زمانی اقدام به تعویض تسمه تایم کنیم؟ عملکرد آن به چه صورت است؟ نشانه‌های فرسودگی و پاره شده تسمه تایمینگ چیست؟ طول عمر تسمه تایم چقدر است؟

 

منبع :

https://www.yjc.ir/fa/news/6581282/%D8%AA%D8%B3%D9%85%D9%87-%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D9%85-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%B9%D9%88%DB%8C%D8%B6-%D8%AA%D8%B3%D9%85%D9%87-%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AE%D8%AA%D9%84%D9%81

 

https://www.borna.news/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-4/960660-%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%AA%D8%B3%D9%85%D9%87-%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D9%85-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D9%88%D9%82%D8%B9-%D8%AA%D8%B9%D9%88%DB%8C%D8%B6-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85

 

  • نازی احمدی
  • ۰
  • ۰

ریپ زدن موتور ماشین از جمله عیوبی است که امکان بروز گاه و بیگاه آن در خودرو‌های مختلف وجود دارد. در حالت عادی وقتی که خودرو را روشن می‌کنیم، پیشرانه باید همچون ساعت و عاری از هرگونه وقفه، لرزش، کُپ و نوسان دور موتور  عمل کند.
اگر موتور به هر دلیلی نرم و یکنواخت عمل نکند و به حالت نامتوازن و منقطع وظیفه خود را انجام دهد، در اصطلاح می‌گویند که ماشین ریپ می‌زند. در این مقاله قصد داریم تا مهم‌ترین علل ریپ زدن ماشین را به اطلاع شما مخاطبین گرامی برسانیم تا بتوانید هنگام مواجهه با این پدیده، دید بازتری نسبت به عیب‌یابی اتومبیل خود داشته باشید. لطفا در ادامه با شیپور همراه باشید.
چه عواملی موجب ریپ زدن ماشین می‌شوند؟
شمع‌ها معیوب هستند
یکی از اولین و رایج‌ترین علل ریپ زدن ماشین به خراب بودن یا کثیفی شمع‌های موتور ارتباط پیدا می‌کند. شمع‌ها که وظیفه ایجاد جرقه در محفظه احتراق سیلندر را برعهده دارند، پس از مدتی به‌دلیل تنش‌های ناشی از کار در حرارت بسیار بالای درون سیلندر، دیگر قادر به انجام صحیح وظایف خود نبوده و بایستی با انواع جدیدتر تعویض شوند.
گاهی نیز سر شمع‌ها به وسیله انواع دوده و رسوبات آلوده می‌شود که همین مورد می‌تواند کیفیت قوس الکتریکی شمع را تحت تاثیر قرار داده و موجب ریپ زدن موتور شود. در این صورت می‌توان پس از باز کردن شمع‌ها از روی سرسیلندر، نسبت به تمیزکاری و نصب مجدد آنها اقدام کرد. توصیه می‌شود شمع‌ها را پس از طی مسافت ۴۰ تا ۵۰ هزار کیلومتر، پیش از آنکه معیوب شوند، تعویض کنید.
وایر شمع‌ها معیوب هستند
وایر شمع‌ها کابل‌هایی هستند که برق ولتاژ بالا را از کویل دریافت و به شمع‌ها می‌رسانند. هرگونه خرابی وایرها، به‌ویژه از بین رفتن عایق پوششی آن‌ها می‌تواند منجر به برق‌دزدی (تخلیه الکتریکی از بدنه وایر به سطوح فلزی اطراف) و عدم کارکرد صحیح شمع متصل به آن‌ها شود؛ در این حالت ماشین دچار ریپ زدن خواهد شد و باید نسبت به تعویض وایر‌ها اقدام کرد. توصیه می‌شود هر ۶۰ هزار کیلومتر وایر شمع‌ها با انواع نو جایگزین شوند.
کوئل معیوب است
کوئل‌ها درواقع سیم‌پیچ‌های القایی هستند که برق باتری را دریافت و ولتاژ آن را افزایش می‌دهند تا الکتریسیته لازم برای فرآیند جرقه‌زنی شمع‌ها تامین شود. مسلما هرگونه اختلال در عملکرد این قطعه موجب عدم کارکرد صحیح سیستم جرقه‌زنی خودرو و ریپ زدن ماشین می‌شود؛ البته گاهی اوقات خرابی کویل صرفا ناشی از وجود نقص در سیم و سوکت‌های متصل به آن خواهد بود که ربطی به خود کویل ندارد.
میل سوپاپ معیوب است
اگر بادامک‌های میل سوپاپ در اثر سایش دچار تغییر شکل شوند، موتور دیگر مانند قبل نرم و روان عمل نخواهد کرد. تعویض میل سوپاپ می‌تواند راه‌حل این مشکل باشد.
خرابی سنسورهای مرتبط با سیستم سوخت و هوا رسانی
این حسگرها شامل سنسور اکسیژن، مپ سنسور دریچه گاز و… هستند که اطلاعات مربوط به میزان فشار هوا، غلظت اکسیژن و… را جهت تنظیم صحیح نسبت سوخت و هوا، زمان پاشش سوخت و برخی امور دیگر به ECU می‌رسانند. هرگونه اختلال در عملکرد این حسگرها منجر به کارکرد نامتوازن موتور و ریپ زدن ماشین خواهد شد.
واشر سرسیلندر معیوب است
واشر سرسیلندر به‌عنوان یک آب‌بند بسیار مهم بین سرسیلندر و بلوک موتور قرار گرفته و مانع از نفوذ آب رادیاتور یا روغن به درون محفظه احتراق می‌شود. وجود عیب در این قطعه موجب نشت رطوبت به درون محفظه سرسیلندر، به‌ویژه سر شمع‌ها می‌شود؛ در این حالت سیستم جرقه‌زنی قادر به انجام صحیح وظیفه خود نبوده و در نتیجه ماشین ریپ خواهد زد.
در صورت معیوب بودن واشر سرسیلندر معمولا هنگام صبح و زمانی که موتور سرد است بیشتر با پدیده ریپ زدن مواجه خواهید شد. همچنین هرگونه نشتی روغن به سر شمع‌ها ناشی از خرابی لاستیک سوپاپ (کاسه نمد گیت سوپاپ)، خرابی واشر سرسیلندر یا ضعیف شدن رینگ پیستون‌ها نیز می‌تواند موجب ریپ زدن موتور شود. در چنین شرایطی موتور به روغن‌سوزی دچار شده است.
سیستم سوخت‌‌رسانی معیوب است
مهم‌ترین اجزای سیستم سوخت‌رسانی خودرو شامل قطعاتی نظیر پمپ بنزین، صافی بنزین و انژکتورها است. در صورت معیوب بودن یا گرفتگی مجاری عبور سوخت از این قطعات، عملکرد روان موتور دچار اختلال می‌شود. شست‌وشوی دوره‌ای انژکتورها و تعویض به‌موقع صافی بنزین برای پیشگیری از این مشکل راه‌گشا به نظر می‌رسد.
تایم نبودن موتور
اگر به هر دلیلی پیشرانه از حالت تایم (تنظیم صحیح موقعیت میل‌لنگ نسبت به میل سوپاپ) خارج شود، موتور دچار افت توان و ریپ زدن شده و به یکنواختی حالت عادی کار نخواهد کرد.

 

منبع :

https://blog.sheypoor.com/%da%86%d8%b1%d8%a7-%d9%85%d8%a7%d8%b4%db%8c%d9%86%d9%85-%d8%b1%db%8c%d9%be-%d9%85%db%8c%e2%80%8c%d8%b2%d9%86%d8%af%d8%9f/

  • نازی احمدی
  • ۰
  • ۰

در این مقاله قصد داریم نگاهی نزدیک‌تر به محصول جدید مدیران خودرو با نام «ام وی ام ایکس۵۵» بیندازیم. تیگو ۵x که با نام تیگو۴ نیز در برخی کشورها شناخته می‌شود، از سال ۲۰۱۷ وارد سبد محصولات شرکت چری شد. حالا این کراس‌اوور جمع‌وجور با نام ام وی ام ایکس ۵۵ به لیست محصولات شرکت مدیران خودرو در سال ۹۸ اضافه شده تا تنوع بیشتری به بازار خودروهای شهری ایران بدهد. در ادامه ام وی ام ایکس ۵۵ را از نظر طراحی، مشخصات فنی، ایمنی و ارزش خرید مورد بررسی قرار می‌دهیم؛ بنابراین اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری از این خودرو به‌دست آورید، با شیپور همراه باشید.
طراحی ظاهری و داخلی ام وی ام ایکس ۵۵
در نمای ظاهری ام وی ام x55 طراحان شرکت چری سعی کرده‌اند از خطوط زاویه‌دار و اشکال هندسی چندضلعی به بهترین وجه ممکن استفاده کنند تا نمایی مدرن و متمایز برای این خودرو به‌وجود آورند. در زاویه روبرو شاهد جلوپنجره‌ای با سایز متوسط هستیم که فرم کلی آن را می‌توان در برخی محصولات جدید شرکت هیوندای مشاهده کرد. طراحی سپر جلو با وجود دریچه‌های بزرگ هواکش در کناره‌ها به همراه چراغ‌های نواری LED و دیفیوزر نقره‌ای رنگ، مدرن و خلاقانه جلوه می‌کند.
خطوط حجمی روی اکثر قسمت‌های بدنه حضور دارند و چهره اسپرت و عضلانی‌تری را برای این کراس‌اوور شهری رقم زده است. در قسمت عقب خودرو نیز شاهد درب بزرگ صندوق هستیم که تا بخش‌های پایین سپر امتداد یافته و چراغ‌های عقب را درون خود جای داده است. دیفیوزر همراه با سراگزوزهای تزئینی نیز در بخش تحتانی سپر عقب جا خوش کرده‌اند تا میزان جذابیت بصری این چینی تازه‌وارد را افزایش دهند. لازم به ذکر است نسخه اسپرت اکسلنت این خودرو برخلاف مدل اکسلنت دارای سقف و ستون سیاه‌رنگ خواهد بود.
درون کابین ام وی ام ایکس ۵۵ با نوعی از طراحی داشبورد مواجه هستیم که مشابه آن قبلا در هیچ‌خودرویی مشاهده نشده؛ با وجود آنکه رگه‌هایی از طرح داشبورد محصولاتی همچون ایکس۲۲ و ایکس۳۳ در این خودرو حس می‌شود، اما طرح کنسول میانی با توجه به حالت بسیار خاص دریچه‌های تهویه در کنار و بالای نمایشگر لمسی، حالت آینده‌نگرانه‌تری به کابین بخشیده است. کیفیت متریال ادوات مختلف در حد انتظار است و رضایت‌بخش برآورد می‌شود. از سوی دیگر گنجایش کابین نیز احتمالا برای چهار سرنشین بزرگسال و یک کودک مناسب خواهد بود. در کل به نظر می‌رسد که سلیقه عمومی به‌ویژه اقشار متوسط در ایران نسبت به طراحی ظاهری و داخلی ام وی ام ایکس ۵۵ نظر مساعدی داشته باشد.
آپشن ها و امکانات رفاهی ام وی ام ایکس ۵۵
ام وی ام X55 امکانات رفاهی متنوع و کاملی را در اختیار سرنشینان خود می‌گذارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
کروزکنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری، رانندگی دو حالته، دیلایت، مه شکن جلو و عقب، چراغ بدرقه، فرمان برقی حساس به سرعت با دکمه‌های کنترل، صفحه نمایشگر لمسی ۹ اینچی و سیستم صوتی ۶ اسپیکر، دوربین‌های عقب-جانبی و ۳۶۰ درجه، بلوتوث، USB، میرورلینک، نمایشگر ۷ اینچی صفحه کیلومتر، ورود و استارت بدون کلید، تهویه دستی با دریچه‌های عقب، صندلی راننده ۴ حالته برقی، روکش چرم صندلی‌ها، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، سانروف، اتوهلد، ترمز پارک برقی.
ایمنی و مشخصات فنی ام وی ام ایکس ۵۵
تیگو ۵X یا همان ام وی ام  X55موفق به دریافت ۴ ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP شده و نسبت به رقبای داخلی از سطح ایمنی مناسبی برخوردار است. تیگو ۵ ایکس این سطح از ایمنی خود را مدیون وجود تجهیزاتی نظیر چهار کیسه هوا، دوربین‌های مختلف، ABS، EBD، ترمز کمکی، حسگر پارک عقب، سنسور فشار باد تایر و سامانه‌های کنترل کشش و پایداری است.
در بحث فنی باید بدانید ام وی ام ایکس۵۵ از همان پیشرانه توربوشارژ ۱.۵ لیتری تیگو ۷ نیرو می‌گیرد که می‌تواند خبر خوبی برای مشتریان محصول جدید مدیران خودرو باشد. توان حاصل از پیشرانه مذکور برابر ۱۴۷ اسب‌ بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن‌متر گشتاور است که توسط جعبه‌دنده ۶ سرعته دو کلاچه به سوی چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. شتاب صفر تا صد این خودرو ۱۳۶۰ کیلوگرمی معادل ۱۰.۹ ثانیه اعلام شده و بیشینه سرعت آن ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. مصرف سوخت ترکیبی ام وی ام ایکس ۵۵ نیز به رقم ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد. با توجه به مشخصات فنی ذکرشده، گرچه نمی‌توان انتظار چابکی خارق‌العاده‌ای از این کراس‌اوور جمع‌وجور شهری داشت، اما به‌راحتی می‌تواند نیازهای روزمره خریداران را برطرف نماید.
قیمت و شرایط بازار
ام وی ام ایکس ۵۵ به تازگی وارد ایران شده و با توجه به عرضه محدود آن هنوز نمی‌توان پیرامون شرایط این خودرو در بازار اظهارنظر قطعی کرد. با این حال به دلیل معاملات پررونقی‌ که معمولا روی انواع محصولات ام وی ام و تیگو در بازار ایران انجام می‌شود و نیز محبوبیت برند ام وی ام در بین مشتریان ایرانی، می‌توان انتظار استقبال مناسب از این کراس‌اوور حدودا ۴۰۰ میلیون تومانی را در بازار ایران داشت. امکانات مناسب، طراحی ظاهری و داخلی جذاب، پیشرانه و گیربکس مشترک با تیگو ۷ همگی از جمله عواملی هستند که می‌توانند موجب محبوبیت هرچه بیشتر تیگو ۵ ایکس در بازار در ایران شوند.
 

منبع :

https://blog.sheypoor.com/mvm-x55/

  • نازی احمدی
  • ۰
  • ۰

انسان در تمام طول تاریخ به دنبال راهی برای آسایش و آرامش بیشتر بوده و اگر امروزه هزاران ابزار مختلف وجود دارد، برگرفته از همین خواسته است. به ‌طور کلی پیشرفت تمدن زمانی شکل می‌گیرد که نیاز به داشتن چیزی احساس شود و رفع هر نیاز بشر گامی به سمت جلو برمی‌دارد. اختراع خودرو از جمله عواملی بود که باهدف حمل‌ و نقل آسان ارائه شد و به ‌وضوح می‌بینیم که این اختراع دوست ‌داشتنی هر لحظه در حال رشد است.
در ابتدا تنها هدف ساخت خودرو حمل ‌و نقل بود، اما به ‌تدریج مسئله کیفیت و لوکس گرایی به آن اضافه شد؛ شاید تا چند دهه پیش‌تر کیفیت هر خودرویی با توجه به استحکام قطعات، میزان سرعت و یا میزان مصرف سنجیده می‌شد، اما امروز آنچه در سکوی رقابت شرکت‌های خودروسازی قرار می‌گیرد آپشن‌های بکار رفته در خودرو است.
امروزه در هر خودرویی ده‌ها آپشن‌ رفاهی یا تجهیزات ایمنی وجود دارد که گاهی ممکن است خود مالک خودرو از وجود آن‌ها بی‌اطلاع باشد. چراغ بدرقه از جمله آپشن‌هایی است که طی چند سال اخیر پا به عرصه خودروسازی گذاشته و خیلی زود خودش را در میان طیف گسترده‌ای از خودروهای میان رده یا حتی خودروهایی لوکس جای کرد. در این مقاله با تیم تولید محتوا شیپور همراه باشید تا با چراغ بدرقه خودرو آشنا شوید.
چراغ بدرقه خودرو چیست؟
Follow me home یا چراغ بدرقه خودرو ازجمله آپشن‌هایی است که ابتدا برای خودروهای لوکس در نظر گرفته‌ شده بود، اما پس از مدتی در خودروهای متوسط هم نمایان شد که البته علاوه بر جنبه تجملاتی‌اش وظیفه امنیت و ایمنی سرنشینان خودرو را هم بر عهده دارد. شاید بارها برایتان پیش‌آمده باشد، وقتی در ساعات پایانی روز از خودرو پیاده می‌شوید، به علت تاریکی هوا دید واضحی نسبت به محیط اطراف خود نداشته و همین موضوع باعث مشکلات و صدمات ریز و درشت فراوانی شده باشد؛ مثل برخورد با لبه جدول خیابان و یا افتادن در چاله آب و…
با فعال شدن سیستم چراغ بدرقه خودرو علاوه بر دید، برای سرنشینان احساس امنیت نیز به وجود می‌آورد و همین حس خوب باعث می‌شود تا شما این آپشن دوست‌داشتنی را برای خودروهای بعدی خود هم در نظر داشته باشید.
چراغ بدرقه خودرو چگونه فعال می شود؟
در خودروهایی که سیستم چراغ بدرقه خودرو وجود دارد، راننده می‌تواند در هنگام پیاده شدن و تنظیم نور بالا خودرو به ‌وسیله دسته‌ راهنما، این سیستم را فعال کرده و به مدت ۳۰ ثانیه از مزیت آن استفاده کند. حال ببینیم این عملکرد سی‌ ثانیه‌ای چطور انجام می‌شود؟
زمانی که شما قصد استفاده از سیستم «چراغ بدرقه خودرو» را دارید، می‌توانید در هنگام پیاده شدن، نور بالا خودرو را فعال کرده و سپس خودرو خود را خاموش‌ کنید؛ در این میان built in system inter face) BSI) که در سیستم مالتی پلکس وجود دارد دستور روشن بودن چراغ‌ها را پردازش و صادر می‌کند، حاصل این فرمان روشن ماندن ۳۰ ثانیه‌ای چراغ‌های خودرو شما خواهد بود.
سیستم مالتی پلکس یا BSI چیست؟
مالتی پلکس در حقیقت سامانه الکترونیکی است که در آن خودروسازان تصمیم به حذف دسته سیم‌های زیر داشبورد گرفتند، با استفاده از این سیستم راننده دستوری را صادر و اطلاعات از طریق چند رشته سیم به سیستم BSI ارسال می‌شوند، پس از دریافت اطلاعات در این بخش فرمان مناسب برای اجرا صادر می‌شود. به عبارت ساده‌تر BSI مرکز کنترل داخلی است که امکان ارتباط و مدیریت کلیه واحدهای الکترونیکی در بخش‌های مختلف را برقرار می‌کند.
سیستم مالتی پلکس برای اولین بار در سال ۱۹۸۰ میلادی ابداع شد و در ایران برای اولین بار به روی خودرو ۲۰۶ نصب و اجرا شد که امروزه خودروهایی مثل پژو ۲۰۷، سمند و دنا و… نیز به این لیست اضافه شدند. در حقیقت سیستم چراغ بدرقه خودرو تنها به روی خودروهایی نصب می‌شود که از آپشن سیستم مالتی پلکس برخوردار باشند. اگر خودرو شما نیز از سیستم BSI برخوردار بوده، اما تاکنون نتوانسته‌اید از قابلیت چراغ همراهی استفاده کنید، به مراکز مجاز خدمات پس از فروش مراجعه کرده تا بتوانید از تمامی قابلیت‌های خودرویتان بهره‌مند شوید.

 

منبع :

https://blog.sheypoor.com/%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d9%87-%da%86%d8%b1%d8%a7%d8%ba-%d8%a8%d8%af%d8%b1%d9%82%d9%87-%d8%ae%d9%88%d8%af%d8%b1%d9%88-%da%86%d9%87-%d9%85%db%8c%e2%80%8c%d8%af%d8%a7%d9%86%db%8c%d8%af%d8%9f/

  • نازی احمدی
  • ۰
  • ۰

ظاهرا کرونا بعنوان مهمان ناخوانده این روزهای دنیا قصد ندارد به این زودی جایی برود و هر روز شاهد اخبار مهمی پیرامون این اتفاق نامیمون هستیم. در آخرین رویداد مسئولین برگزاری بدلیل ترس از شیوع و گسترش این بیماری از برگزاری آن منصرف شدند.
نودمین دوره نمایشگاه خودروی ژنو قرار بود از روز دوشنبه و با برگزاری مراسم اعطای جایزه خودروی سال شروع شود و روز سه‌شنبه نیز خبرنگاران حوزه خودرو از این نمایشگاه بازدید کنند. تمامی تلاش‌ها، زمان و هزینه‌ی صرف شده برای برگزاری نمایشگاه امسال به هدر رفته زیرا این رویداد مهم خودرویی به‌صورت رسمی لغو شده و دلیل آن نیز شیوع بیماری کرونا اعلام شده است.

 

موریس تورتینی، رئیس نمایشگاه خودرو ژنو، شرایط منجر به لغو این رویداد را فراتر از توانایی گروه برگزارکننده دانست و نافرمانی از تصمیم دولت سوئیس را اقدامی غیرقانونی توصیف کرد. بنابر دستورات رسمی، برگزاری هر نوع نمایشگاه‌ و گردهمایی با جمعیت بیش از هزار نفر در سوئیس از امروز جمعه نهم اسفندماه تا یک‌شنبه ۲۵ اسفند‌ماه، ممنوع خواهد بود. با این اوصاف، اجرای نمایشگاه در روزهای بعد از این محدودیت نیز، بعید به نظر می‌رسد. سال گذشته، حدود ۶۰۰ هزار نفر از نمایشگاه خودرو ژنو دیدن کردند.

 

هشتاد و نهمین نمایشگاه خودرو ژنو (۸۹th Geneva International Motor Show) که قرار بود امروز در کشور سوئیس برگزار شود، به دلیل شیوع شدید ویروس کرونا در سراسر جهان و همچنین توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی مبنی بر عدم شرکت افراد در اجتماعات، تعطیل شد. خسارات فوق‌العاده‌ زیادی بر اثر لغو این نمایشگاه به برگزار کنندگان و شرکت‌های خودروسازی وارد شده و برخی از آن‌ها نیز تصمیم گرفته‌اند تا رونمایی‌های خود را به صورت آنلاین برگزار کنند.

 

منبع :

http://www.pardiskhodro.com/carmagazine/details/%D9%88%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%B3-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%DB%8C-%DA%98%D9%86%D9%88-2020-%D8%B1%D8%A7-%D9%87%D9%85-%D9%84%D8%BA%D9%88-%DA%A9%D8%B1%D8%AF

 

https://www.zoomit.ir/2020/2/28/345839/geneva-motor-show-is-canceled/

  • نازی احمدی
  • ۰
  • ۰

کیا سورنتو (Kia Sorento) یکی از محبوب‌ترین شاسی بلندهای کمپانی کره‌‌ای کیا است که تاکنون در سه نسل مختلف به بازار جهانی عرضه شده است. جالب است بدانید که هر سه نسل این خودرو و حتی نمونه فیس‌لیفت نسل دوم آن نیز در بازار کشور ما حضور دارد و یکی از محبوب‌ترین شاسی‌بلندهای بازار داخلی محسوب می‌شود. تمامی نسل‌های مختلف کیا سورنتو که تاکنون در بازارهای جهانی و بازار کشور ما حضور پیداکرده‌اند، به لطف برخورداری از طراحی جذاب، امکانات متنوع، پیشرانه توانمند و ابعاد جادار خود توانسته‌اند فروش قابل توجهی را تجربه کنند.
چندی پیش پس از مدت‌ها انتظار و نمایش تصاویر جاسوسی متعدد در رسانه‌های مختلف، کمپانی کیا از نسل چهارم این خودرو رونمایی کرده است؛ البته رونمایی رسمی این خودرو در نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۲۰ روی خواهد داد و فعلا تنها باید به عکس‌های تائید شده و اطلاعات مختصر منتشر شده از سوی شرکت کیا بسنده کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا کیا سورنتو ۲۰۲۱ را به شما مخاطبین گرامی وبلاگ شیپور معرفی کنیم.
طراحی ظاهری کیا سورنتو ۲۰۲۱
آن‌طور که از عکس‌های منتشر شده پیداست، طراحی ظاهری کیا سورنتو ۲۰۲۱ به کلی دست‌خوش تغییر شده است و در هیچ یک از بخش‌ها اثری از طراحی نسل‌های پیشین به چشم نمی‌خورد. در نمای جلویی سورنتو جدید، با چراغ‌های کشیده و نسبتا باریکی مواجه هستیم که با جلوپنجره جدید این خودرو به صورت یکپارچه ساخته شده‌اند. برخلاف آنچه که تاکنون در محصولات کمپانی کیا شاهد آن بودیم، چراغ‌های دیلایت سورنتو جدید به صورت جداگانه و در زیر چراغ‌های اصلی جای گرفته‌اند.
طراحی منحصربه‌فرد مجموعه چراغ و جلو پنجره سورنتو ۲۰۱۰ در ترکیب با سپر حجیم و پرنقش‌ونگار این خودرو، چهره اسپرت و عضلانی را برای این شاسی‌بلند تازه‌نفس کره‌ای به ارمغان آورده است. در نمای جانبی این خودرو شاهد یک طراحی نسبتا ساده و عاری از خطوط زاویه‌دار هستیم که البته از یک شاسی‌بلند لوکس و باابهت غیر از این هم نباید انتظار داشت.
نمای پشتی کیا سورنتو، بخش است که شاید بتوان طراحی آن را به‌مراتب زیباتر از بخش جلویی این خودرو دانست. چراغ‌های عمودی دو تکه، شکستگی‌های فراوان در صندوق، نمای عضلانی سپر عقب و همچنین دفیوزر بزرگ در زیر سپر همگی دست‌به‌دست هم داده‌اند تا بتوان سورنتو ۲۰۲۱ را زیباترین شاسی‌بلند تولیدشده توسط کمپانی کیا دانست.
طراحی داخلی و امکانات کیا سورنتو ۲۰۲۱
طراحی لوکس و منحصربه‎‌فرد کیا سورنتو ۲۰۲۱، درون کابین این خودرو نیز ادامه دارد. مانند آنچه که در نسل سوم این خودرو شاهد آن بودیم، کیا سورنتو جدید نیز به سه ردیف صندلی مجهز شده است و از فضای بسیار گسترده‌ای در بخش داخلی بهره می‌برد. اغلب متریال به‌کاررفته در فضای کابین از جنس چرم بوده و کمپانی کیا تمام سعی خود را کرده است تا بتواند فضایی لوکس و درعین‌حال ساده و مدرن را خلق نماید که به جرات می‌توان گفت در انجام این کار نیز موفق بوده است.
گرچه هنوز اطلاعاتی درباره آپشن‌های کیا سورنتو یا تیپ بندی‌های نسل چهارم این خودرو اعلام نشده است، اما از یک محصول لوکس و مدرن انتظار می‌رود که از نظر تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشد. در حال حاضر با نگاهی به عکس‌های نمای داخلی کیا سورنتو ۲۰۲۱ به‌وضوح می‌توان مواردی همچون نمایشگر لمسی ۱۰٫۲۵ اینچی یکپارچه با پنل پشت فرمان، دوخت دورنگ فرمان، نورپردازی‌های LED، استفاده از قطعات فلزی در مرکز داشبورد و رودری‌ها و همچنین استفاده گسترده از چرم را درون کابین مشاهده کرد.
مشخصات فنی کیا سورنتو ۲۰۲۱
همچنان اطلاعات دقیقی درباره مشخصات فنی نسل جدید کیا سورنتو در دسترس قرار ندارد، اما احتمال می‌رود که در میان انواع موتورهای دیزلی و بنزینی که برای این خودرو در نظر گرفته شده است، کیا سورنتو ۲۰۲۱ از یک تیپ هیبریدی نیز برخوردار باشد؛ زیرا در برخی تصاویر جاسوسی منتشر شده از این شاسی بلند جذاب می‌توان نشان ECO Hybrid را روی در صندوق مشاهده کرد.
ممکن است این پیشرانه هیبریدی، مشابه پیشرانه به کار رفته در کیا اپتیما هیبرید ۲۰۲۰ باشد که چندان هم دور از ذهن نیست. توان تولید این موتور هیبرید در حدود ۱۹۰ اسب بخار و ۲۰۰ نیوتن‌متر گشتاور است. همچنین ممکن است کمپانی کیا، پیشرانه‌ ۳٫۸ لیتری موجود در کیا تلوراید (Kia Telluride) را برای نسل جدید کیا سورنتو در نظر گرفته باشد. این پیشرانه شش سیلندر تنفس طبیعی توان تولید ۲۹۱ اسب‌بخار قدرت و ۳۵۵ نیوتن‌متر گشتاور را دارد و چنین نیرویی از طریق یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک به هر چهارچرخ این خودرو منتقل می‌کند.
طی چند روز آینده کیا سورنتو در نمایشگاه ژنو سال ۲۰۲۰ به طور رسمی رونمایی خواهد شد که در این صورت می‌توانیم اطلاعات دقیق‌تری از مشخصات فنی و قیمت تیپ‌های مختلف آن در خدمت شما مخاطبین گرامی قرار دهیم. در حال حاضر می‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت تیپ پایه این خودرو حدود ۲۷ هزار دلار و تیپ فول آن حدود ۴۶ هزار دلار باشد.
 

منبع :

https://blog.sheypoor.com/kia-sorento-2021/

  • نازی احمدی
  • ۰
  • ۰

دنا پلاس یکی دیگر از محصولات فیس‌لیفت شرکت ایران‌خودرو بوده که درواقع می‌توان آن را یک سمند ارتقا یافته دانست. این خودرو از مشخصات فنی یکسانی با دنا معمولی برخوردار است و تفاوت بین آن‌ها تنها در تغییرات جزئی ظاهری و افزایش برخی امکانات رفاهی خلاصه می‌شود.

 

ماشین دنا پلاس مدل فیس لیفت شده ماشین دنا است که در قالبی لوکس تر و مدرن تر به بازار عرضه میگردد و اکنون خودرو دنا پلاس به گفته مسئولین ایران خودرو نوعی احترام به مشتری است. نسخه اولیه ماشین دنا با استقبال خوبی مواجه شد و در حال حاضر طی مراسمی که به طور همزمان دو ماشین دنا پلاس و پژو 207 صندوقدار رونمایی شد در ماشین دنا شاهد تغییراتی بودیم که این تغییرات موسوم به قرار گیری پسوند پلاس در کنار اسم ماشین دنا گردید.

 

دنا پلاس یکی از خودروهای داخلی است که کیفیت و امکانات قابل قبولی دارد. با بررسی فنی و ظاهری خودرو دنا پلاس همراه ما باشید.دنا یکی از خودروهای تولید داخل است که توسط ایران خودرو بر پایه‌ پلتفرم سمند تولید می‌شود. این خودرو از همان بدو ورود به بازار با توجه به طراحی، امکانات و قیمت خود توانست نظر مشتریان را جلب کند و در برخی موارد نیز مقابل خودروهای چینی حرفی برای گفتن داشته باشد.

 

منبع :

https://z4car.com/naghd/%D9%86%D9%82%D8%AF-%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%AF%D9%86%D8%A7-%D9%BE%D9%84%D8%A7%D8%B3-%D8%A8%D9%87-%D9%87%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%AA%D8%AC%D8%B1%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%86

 

https://www.mashin3.com/fa/news-view/6916/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D8%B4%D8%AE%D8%B5%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%A7-%D9%BE%D9%84%D8%A7%D8%B3.html

 

  • نازی احمدی