وسایل نقلیه

وسایل نقلیه

وسایل نقلیه

وسایل نقلیه

۵ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

کیا اپتیما از سال ۲۰۰۰ به عنوان یک سدان میان‌رده وارد سبد محصولات شرکت کیاموتورز شد. تولید نسل اول این خودرو که با نام‌های لوتزه و کی۵ نیز شناخته می‌شود، تا سال ۲۰۰۵ تداوم داشت و از آن تاریخ به بعد، نسل دوم کیا اپتیما (MG) با هیبتی گیراتر وارد میدان شد. سه سال پس از آغاز تولید کیا اپتیما ام‌جی، شرکت سازنده اقدام به ارائه نسخه فیس‌لیفت آن به بازار کرد.

در این برهه زمانی بود که شرکت اطلس خودرو به عنوان نماینده رسمی کیاموتورز تصمیم گرفت نسل دوم Kia Optima فیس‌لیفت را روانه بازار کشور کند و مشتریان ایرانی را به‌سوی این سدان کره‌ای فرا بخواند. پس از ارائه نسل سوم اپتیما (TF) در سال ۲۰۱۲ به بازار کشورمان، محبوبیت اپتیما در ایران به اوج رسید.

در سال ۲۰۱۶ نیز نسل سوم کیا اپتیما با کد JF مهمان جاده‌های کشورمان شد و از ظاهری دلپسند و مطابق با سلیقه مشتریان ایرانی بهره می‌برد. در این مقاله قصد داریم تا نگاهی به سه نسل مختلف Optima موجود در بازار ایران بیندازیم. لطفا در ادامه با شیپور همراه باشید.

نسل دوم کیا اپتیما (MG): ۲۰۰۵-۲۰۱۰

کیا اپتیما ام جی در سال ۲۰۰۵ روانه بازارهای جهانی شد، اما اثری از حضور آن در ایران به چشم نمی‌خورد تا آن‌که نمونه فیس‌لیفت این خودرو در نمایشگاه اتومبیل نیویورک ۲۰۰۸ به نمایش درآمد و پس از مدتی کوتاهی به بازار ایران راه یافت. این محصول از سوی شرکت اطلس خودرو و برخی واردکنندگان غیررسمی همراه با یک پیشرانه ۶ سیلندر تنفس طبیعی ۲.۷ لیتری به دست مشتریان ایرانی رسید.

توان خروجی پیشرانه مذکور معادل ۱۹۳ اسب بخار و گشتاور حاصل از آن برابر ۲۴۹ نیوتن‌متر است که به واسطه یک جعبه‌دنده ۵ سرعته اتوماتیک روانه چرخ‌های جلو می‌شود. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیا اپتیما ام جی فیس‌لیفت حدود ۸.۹ ثانیه برآورد شده و مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی به رقم ۹.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد.

نسل دوم کیا اپتیما دارای سطح نسبتا مطلوبی از امکانات رفاهی و ایمنی است که شاخص‌ترین آنها به شرح زیر خواهد بود:

کروز کنترل، کنترل کشش و پایداری، حسگر پارک عقب، سنسور نور و باران، ABS، EBD، ترمز کمکی، پدال شیفتر، سیستم صوتی و مانیتور، دوربین عقب، ۶ کیسه هوا، پشت‌سری فعال، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، استارت و ورود بدون کلید، تهویه اتومات، تنظیم برقی صندلی‌های جلو با گرمکن، آینه‌های تاشونده برقی با گرمکن، سانروف.

نسل سوم کیا اپتیما (TF): ۲۰۱۰-۲۰۱۵

نسل سوم کیا اپتیما TF از سال ۲۰۱۰ به دست مشتریان بین‌المللی رسید و سال ۲۰۱۲ بود که اطلس خودرو واردات آن را به کشور آغاز کرد. این محصول در قالب مدل ۲۰۱۲-۲۰۱۳ به فروش خود در کشورمان ادامه داد تا این که نسخه فیس‌لیفت آن به عنوان مدل ۲۰۱۴ مهمان جاده‌های کشور‌ شد. کیا اپتیما TF فیس‌لیفت تغییراتی در ناحیه چراغ‌ها، مه‌شکن جلو و رینگ‌ها را تجربه کرده اما از لحاظ فنی تفاوتی با فیس قدیم خود ندارد.

این خودرو قوای محرکه مورد نیازش را از یک پیشرانه ۴ سیلندر MPi تنفس طبیعی به حجم ۲.۴ لیتر دریافت می‌کند. توان خروجی پیشرانه مذکور برابر ۱۷۸ اسب بخار قدرت و ۲۲۹ نیوتن متر گشتاور است که به واسطه یک جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک روانه چرخ‌های جلو می‌شود. شتاب صفر تا صد این خودرو برابر ۱۰ ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن معادل ۸.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ارزیابی شده است.

Kia Optima TF در بحث تجهیزات رفاهی و ایمنی خوب ظاهر شده و در نسخه فول‌آپشن خود از امکانات شایسته‌ای به شرح زیر بهره می‌برد:

 

کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، حسگر پارک جلو و عقب، سنسور نور و باران و فشار باد تایر، رادار نقطه کور، حسگر ۳۶۰ درجه پارک، ABS، EBD، ترمز کمکی، ارتفاع نور اتومات، چراغ چرخشی، پدال شیفتر، گرمکن فرمان، نمایشگر ۸ اینچی لمسی، مانیتور و دوربین عقب، بلوتوث، USB، کیسه‌های هوای جلو- جانبی و پرده‌ای، پشت سری فعال، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، استارت و ورود بدون کلید، تهویه اتومات دوگانه، صندلی ۱۰ حالته برقی راننده، گرمکن و سردکن صندلی جلو.

نسل چهارم کیا اپتیما (JF): ۲۰۱۵-۲۰۱۹

نسل چهارم کیا اپتیما موسوم به JF از سال ۲۰۱۵ به بازارهای جهانی راه یافت و تا سال ۲۰۱۹ به حضور خود ادامه داد. این محصول که در حالت کلی شباهت زیادی به نسل پیشین خود دارد، در قالب مدل ۲۰۱۶-۲۰۱۷ وارد بازار کشورمان شد و مورد استقبال گسترده مشتریان ایرانی قرار گرفت. این خودرو در دو تیپ معمولی EX و GT لاین در بازار حضور دارد که از نظر فنی تفاوتی با یکدیگر ندارند، اما در تزئینات ظاهری و آپشن‌های رفاهی اختلافاتی میان آن‌ها مشاهده می‌شود.

پیشرانه کیا اپتیما JF از نوع ۴ سیلندر تنفس طبیعی GDi به حجم ۲.۴ لیتر است. این موتور قادر به تولید ۱۷۸ اسب بخار قدرت و ۲۲۹ نیوتن‌متر گشتاور بوده که به وسیله یک جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک به سوی چرخ‌های جلو ارسال می‌شود. شتاب این خودرو برابر ۹.۵ ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن معادل ۸.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

از جمله مهم‌ترین آپشن‌های رفاهی و ایمنی کیا اپتیما جی اف نسخه جی تی لاین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کروز کنترل هوشمند، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، حسگرهای پارک جلو و عقب، سنسور نور- باران و فشار باد تایر، رادار نقطه کور- تغییر لاین و هشدار تصادف از جلو و پشت سر، ABS، EBD، ترمز اضطراری، ارتفاع نور اتومات، چراغ چرخشی، پدال شیفتر، گرمکن فرمان، نمایشگر ۵ یا ۷ اینچی+دوربین‌های عقب-جانبی و ۳۶۰ درجه، هفت کیسه هوا، پشت‌سری فعال، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، استارت و ورود بدون کلید، تهویه اتومات، صندلی ۱۲ حالته برقی راننده، گرمکن صندلی جلو، شارژر وایرلس، آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرمکن، سقف پانوراما.

لازم به ذکر است نسل پنجم کیا اپتیما نیز در قالب مدل ۲۰۲۰ روانه بازارهای جهانی شده که با توجه به ممنوعیت واردات خودرو هنوز خبری از حضور آن در بازار کشورمان به گوش نرسیده است.

 

منبع :

https://blog.sheypoor.com/%d8%a2%d8%b4%d9%86%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d9%86%d8%b3%d9%84%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%ae%d8%aa%d9%84%d9%81-%da%a9%db%8c%d8%a7-%d8%a7%d9%be%d8%aa%db%8c%d9%85%d8%a7/

  • نازی احمدی
  • ۰
  • ۰

چراغ و لامپ خودرو یکی از جذاب‌ترین بخش‌های طراحی خودرو از گذشته تا امروز بوده است. در رواقع سیستم روشنایی خودرو علاوه بر کارکرد عملیاتی آن، دارای کاربردهای زیبایی‌شناسانه در طراحی خودرو نیز است. این روزها با توسعه انواع لامپ‌های روشنایی که در چراغ‌های خودرو به کار می‌رود؛ شما حق انتخاب‌های متنوعی برای ایجاد تغییرات در بهبود سیستم روشنایی خودروی خود به عنوان یک آشپن جدید خواهید داشت.

 

یکی از آپشن هایی که برخی از خودروهای امروزی دارند، چراغ دی لایت می باشد، همان طور که از اسم این چراغ ها پیداست، دی لایت چراغ روشن خودروها در طول روز می باشد، حتماً شما هم بعضی وقت ها خودروهای لوکس و خارجی را در خیابان مشاهده می کنید، که با چراغ روشن حرکت می کنند، به این چراغ های روشن در روز دی لایت می گویند، اما شاید ندانید که دلیل استفاده از چراغ های دی لایت چیست؟

 

خودروها برای رانندگی در طول روز ساخته شده‌اند و افراد در طول دوره‌های آموزش رانندگی این مورد را می‌آموزند. با این وجود پیشرفت بشر او را از بند محدودیت‌ها می‌رهاند و به او اجازه می‌دهد تا ناممکن‌ها را ممکن کند. یکی از این موارد ناممکن رانندگی در شب بوده که به کمک نورپردازی گسترده جاده‌ها و استفاده از سیستم‌های روشنایی نوین در خودروها امکان‌پذیر شده است.

 

منبع :

https://www.khodrotak.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D9%81%D9%88%D8%AA-%D9%81%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-65/19165-%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%BE-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88

https://www.hamrah-mechanic.com/mag/day-light/

  • نازی احمدی
  • ۰
  • ۰

از میان خودروهای هاچبک به‌روز موجود در بازار کشورمان، هیوندای i20 تافته‌ای جدا بافته محسوب می‌شود. در سال ۲۰۱۱ نسل اول i20 که با کد اتاق PB شناخته می‌شود، اولین حضورش را در بازار ایران تجربه کرد. پس از حدود دو سال نمونه فیس‌لیفت این خودرو هم در دسترس خریداران ایرانی قرار داده شد که نسبت به نمونه اولیه از طراحی جذاب‌تر و امکانات بیشتری برخوردار بود.

از میان خودروهای هاچبک به‌روز موجود در بازار کشورمان، هیوندای i20 تافته‌ای جدا بافته محسوب می‌شود. در سال ۲۰۱۱ نسل اول i20 که با کد اتاق PB شناخته می‌شود، اولین حضورش را در بازار ایران تجربه کرد. پس از حدود دو سال نمونه فیس‌لیفت این خودرو هم در دسترس خریداران ایرانی قرار داده شد که نسبت به نمونه اولیه از طراحی جذاب‌تر و امکانات بیشتری برخوردار بود.

طراحی ظاهری و داخلی هیوندای i20

در نمای ظاهری هیوندای آی ۲۰ دیگر اثری از آن طراحی بیش‌ازحد ساده و اقتصادی نسل قبل به چشم نمی‌خورد و چهره این خودرو در مقایسه با گذشته پیشرفت چشمگیری را تجربه کرده است. در نمای روبرو طراحی خشن چراغ‌های جلو در کنار حالت باریک جلوپنجره و همین‌طور نمای اسپرت سپر جلو چهره‌ جذاب و مصممی برای این هاچبک جمع‌وجور به وجود آورده است.

در نمای جانبی خط شانه‌ای که چراغ عقب را به چراغ جلو متصل می‌کند و همین‌طور رنگ متمایز ستون C این خودرو، بیش از سایر نقاط جلب‌توجه می‌کند. نمای پشتی خودرو نیز همچون سایر بخش‌ها، حال و هوایی اسپرت دارد و در هماهنگی کامل با سایر بخش‌های این هاچبک جوان‌پسند طراحی و تولید شده است.

طراحی کابین هیوندای i20 برای خودرویی در این رنج قیمتی بسیار زیبا و دلنشین به‌نظر می‌رسد؛ درواقع نمای کلی کابین i20 به‌واسطه تریم دورنگ و حالت خاص طراحی داشبورد بیشتر از اینکه اسپرت به‌نظر برسد به خودروهای لوکس شباهت دارد. باوجوداینکه صندلی‌ها فاقد روکش چرمی هستند، نمای ظاهری مناسبی دارند و راحتی آن‌ها نیز در سطح قابل قبولی قرار دارد.

درون کابین فضای کافی برای نشستن چهار سرنشین بالغ وجود دارد و صندوق‌عقب ۳۰۱ لیتری این خودرو نیز تا حدودی می‌تواند پاسخگویی نیازهای یک خانواده کوچک باشد. همان‌طور که از یک هاچبک اقتصادی می‌توان انتظار داشت سیستم تعلیق این خودرو در جذب ضربات ناشی از ناهمواری‌های جاده چندان موفق نبوده و این مسئله یکی از مواردی است که طی سفرهای طولانی‌مدت می‌تواند موجبات آزار سرنشینان را فراهم کند.

آپشن‌ها و امکانات هیوندای i20

در ابتدای عرضه هیوندای i20 نسل دوم به بازار کشورمان، این خودرو از نظر آپشن و امکانات رفاهی در وضعیت چندان مناسبی قرار نداشت و به نسبت سایر خودروهای همرده از امکانات کمتری برخوردار بود؛ از همین رو شرکت کرمان موتور در جهت جلب رضایت مشتریان خود تصمیم گرفت تا در سال ۱۳۹۷ آپشن‌هایی همچون ورود و استارت بدون کلید، نمایشگر دوربین آینه وسط و اتولایت را به این خودرو اضافه کرده و نمونه جدید را تحت عنوان هیوندای i20 آپشنال راهی بازار کند.

البته هنوز هم جای خالی آپشن‌هایی همچون تنظیمات برقی یا گرمکن صندلی، روکش چرمی صندلی‌ها، کروز کنترل، سانروف یا سقف پانوراما در این خودرو حس می‌شود، اما درهرصورت آی بیست آپشنال نسبت به گذشته مجهزتر به‌نظر می‌رسد. نمونه‌های آپشنال به جای دستگیره‌های همرنگ بدنه، به دستگیره‌های کرومی مجهز شده‌اند و شما می‌توانید با نگاه به رنگ دستگیره‌های هیوندای i20 به راحتی نوع معمولی این خودرو را از نمونه آپشنال تشخیص دهید.

از جمله سایر امکانات هیوندای آی بیست می‌توان به مواردی همچون مانیتور ۷ اینچی لمسی به همراه ۶ بلندگو، رهیاب، دوربین دید عقب، تهویه اتوماتیک، آینه عقب الکتروکرومیک، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، محفظه خنک نگهدارنده (کول باکس)، سنسور نور، سنسور باران، تریم دو رنگ کابین و روکش چرمی فرمان اشاره کرد.

ایمنی و مشخصات فنی هیوندای i20

در سال ۲۰۱۵ هیوندای آی ۲۰ به‌واسطه برخورداری از بدنه‌ای مستحکم و همچنین تجهیزات ایمنی نسبتا کامل خود، موفق به کسب ۴ ستاره ایمنی از موسسه ایمنی یوروانکپ (Euro NCAP) شده که نشان دنده امنیت نسبتا بالای این هاچبک دوست‌داشتنی است؛ البته این نکته حائز اهمیت است که هیوندای آی ۲۰ تست شده توسط یوروانکپ از شش کیسه هوا برخوردار بود، اما نمونه‌ای که توسط کرمان موتور مونتاژ می‌شود تنها به دو کیسه هوا مجهز است؛ به همین می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که نمونه مونتاژی کرمان موتور از سطح ایمنی کمتری نسبت به نمونه جهانی برخوردار است.

ترمزهای دیسکی مجهز به ABS و EBD، سیستم کنترل پایداری (ESC)، سیستم اخطار فشار باد تایر (TPMS) و ۲ عدد ایربگ برای راننده و سرنشین جلو از جمله تجهیزات ایمنی هیوندای i20 محسوب می‌شود.

برخلاف آنچه از چهره خشن هیوندای I20 می‌توان انتظار داشت، در بخش فنی این خودرو از توان و چالاکی قابل قبولی برخوردار نیست. قلب تپنده هیوندای آی بیست یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱۳۶۸ سی‌سی ۱۶ سوپاپ است که توان تولید ۹۹ اسب بخار قدرت و ۱۳۴ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. این هاچبک ۱۱۹۷ کیلوگرمی برای اینکه بتواند از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد به زمانی در حدود ۱۳٫۵ ثانیه نیاز دارد که مطمئنا نمی‌تواند برای قشر جوان جذاب و هیجان‌انگیز باشد؛ البته از یک هاچبک اقتصادی بیش از این هم نمی‌توان انتظار داشت!

شاید چالاکی هیوندای i20 نتواند برایتان جالب‌توجه باشد، اما احتمالا مصرف سوخت اقتصادی این خودرو در شرایط کنونی افزایش قیمت سوخت و سهمیه‌بندی آن، بتواند نظرتان را جلب کند. این خودرو به‌طور ترکیبی در هر صد کیلومتر تنها ۶٫۷ لیتر سوخت مصرف می‌کند و درواقع با هر باک پر از بنزین می‌توانید مسافتی در حدود ۷۴۰ کیلومتر را طی کنید!

کمپانی هیوندای برای اینکه بتواند نیروی موتور این خودرو را به چرخ‌های جلو منتقل کند، هیوندای i20 را به یک گیربکس ۴ سرعته تیپ‌ترونیک مجهز کرده است. در طی یک رانندگی شهری یا روزمره این گیربکس برای اینکه بتواند تا حد امکان از افزایش مصرف سوخت جلوگیری کند، سعی در سبک‌سازی دنده‌ها دارد. به همین دلیل اگر هوس یک رانندگی اسپرت و اندکی پرشتاب را دارید، بهتر است از حالت تیپ‌ترونیک آن استفاده کنید.

قیمت و شرایط بازار هیوندای i20

هیوندای i20 یک هاچبک کوچک و اقتصادی در سبد محصولات کرمان موتور است که از مزایایی همچون طراحی جذاب، کابین نسبتا جادار، مصرف سوخت بهینه و شبکه گسترده خدمات پس از فروش برخوردار است. چنین ویژگی‌هایی در کنار محدودیت بازار خودروهای هاچبک در بازار کشور باعث شده است علی‌‌رغم حذف برخی از امکانات و آپشن‌های این خودرو توسط شرکت عرضه کننده، هنوز هم آی بیست از بازار خریدوفروش نسبتا پررونقی برخوردار باشد.

از جمله خودروهایی که در رده قیمتی و کلاس هیوندای i20 می‌توان خریداری کرد تویوتا یاریس ۲۰۱۶، سیتروئن C3 و کیا ریو هاچبک است. از میان خودروهای نام برده شده هیچ‌یک از آن‌ها محبوبیت و رونق آی بیست را ندارند. به همین دلیل می‌توان گفت که گرچه سیتروئن C3 از لحاظ چالاکی در سطح بسیار بالایی قرار دارد یا تویوتا یاریس از استهلاک بسیار کمتری نسبت به i20 برخوردار است، اما درنهایت این هیوندای آی بیست است که به‌واسطه حضور گسترده، بازار پررونق خریدوفروش و سایر مزایای خود توانسته است نظر اغلب خریداران ایرانی را به‌سوی خود جلب کند.

 

منبع :

https://blog.sheypoor.com/%d8%aa%d8%ac%d8%b1%d8%a8%d9%87-%db%8c%da%a9%e2%80%8c%d8%b1%d9%88%d8%b2-%d8%b1%d8%a7%d9%86%d9%86%d8%af%da%af%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d9%87%db%8c%d9%88%d9%86%d8%af%d8%a7%db%8c-i20-%d8%af%d8%b1-%d9%be%d8%a7/

  • نازی احمدی
  • ۰
  • ۰

کراس‌اور ام وی ام X22 با نوعی پختگی در طراحی رو‌به‌رو است که فراتر از یک محصول چینی به‌نظر می‌رسد. کافی است نگاهی به نسخه‌ی اول X33 داشته باشید تا به یاد آورید که همین چند سال پیش، ظاهر خودروهای چینی قابل مقایسه با محصولات مدرن دنیا نبود؛ اما باید قبول کرد که سری جدید محصولات چری (MVM) و خصوصا خودروی ام وی ام X22، طراحی بهتر و البته راضی‌کننده‌ای دارند.

 

داخل کاپوت خودروی ام وی ام X22 یک موتور چهار سیلندری 16 سوپاپ با حجم دقیق 1497 سی‌سی شکل گرفته‌است که حداکثر 135 نیوتن‌متر گشتاور در 2750 دور بر دقیقه و توان 105 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه را به خوبی توزیع می‌کند. خودرو ام وی ام X22 دارای جعبه‌دنده پنج سرعته دستی یا چهار سرعته خودکار است. مصرف سوخت این خودرو چیزی حدود 5.9 الی 6.1 لیتر در هر صدکیلومتر است.سرعت خودرو ام وی ام X22 با جعبه‌دنده دستی حدود 170 کیلومتر بر ساعت و با جعبه‌دنده خودکار حدود 160 کیلومتر بر ساعت متفاوت است.

 

ام وی ام ایکس ۲۲ یا چری تیگو ۲ یک کراس‌اوور کوچک شهری است که طی مدت برگزاری نمایشگاه اتومبیل پکن در سال ۲۰۱۶ به معرض دید عموم درآمد. این کراس اوور ریزنقش تک دیفرانسیل که بر پلتفرم ام وی ام ۳۱۵ استوار شده، از زمستان سال ۱۳۹۵ به سبد محصولات شرکت مدیران خودرو راه پیدا کرد و به سرعت مورد استقبال مشتریان ایرانی قرار گرفت. در مقاله پیش رو قصد داریم تا ام وی ام ایکس ۲۲ را از نظر سبک طراحی داخلی و خارجی، امکانات و آپشن‌ها، ایمنی و ارزش خرید مورد نقد و بررسی قرار دهیم. لطفا در ادامه با شیپور همراه باشید.

 

منبع :

https://www.zoomit.ir/2017/8/5/190149/mvm-x22-chery-tiggo2-spec-price-full-review/

 

https://www.hamrah-mechanic.com/mag/purchasing-mvm-x22-or-not/

  • نازی احمدی
  • ۰
  • ۰

حدود سه ماه از شیوع بیماری کرونا می‌گذرد و این ویروس هم‌اکنون اکثر کشورهای جهان را آلوده کرده است. دولت‌ها در حال وضع قوانین محدودکننده برای رفت و آمد شهروندان هستند و از آن‌ها می‌خواهند تا فاصله ایمن را از یکدیگر رعایت کنند. مردم از تجمع در گروه‌های بیش از دو نفر منع شده‌اند و از آن‌ها خواسته شده تا مهمانی‌های خانوادگی و سفرهای غیرضروری را لغو کنند. مقررات سخت‌گیرانه دولت آمریکا تا سی‌ام آوریل تمدید شده و پیش‌بینی می‌شود تا ماه ژوئن یا خرداد، شاهد بهبود محسوس اوضاع نباشیم.

فاصله گذاری اجتماعی به سبک خودروسازی آلمان

هم اکنون بحران شیوع کرونا صنایع خودروسازی آلمان و آمریکا را نیز به تعطیلی کشانده و نهادهای اقتصادی جهان پیش‌بینی می‌کنند سال ۲۰۲۰ یکی از بدترین سال‌ها برای اقتصاد جهان باشد. در این بین جنگ انسان‌ها با ویروس کرونا ادامه دارد و در این بین شرکت‌های خودروسازی نیز سعی می‌کنند با فرهنگ‌سازی، سهم خود را از مقابله با کرونا متقبل شوند. برخی شرکت‌ها مانند هیوندای گارانتی‌های منقضی شده را برای سه ماه تمدید می‌کنند و برخی همانند جیلی خدمات تحویل خودرو در محل ارائه می‌دهند. خودروسازان آلمانی با ارائه تغییرات در لوگوهای خود، مردم را به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی دعوت کرده‌اند.

سه خودروسازی بزرگ آلمان یعنی مرسدس بنز، فولکس واگن و آئودی در اقدامی هماهنگ نشان‌های خود را به طور موقف تغییر دادند. در لوگو جدید این شرکت‌ها که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، بین قسمت‌های به هم پیوسته در نشان تجاری فاصله ایجاد شده است تا مردم را به فاصله گرفتن از یکدیگر ترغیب کند. بسیاری از متخصصان پیشنهاد می‌کنند افراد برای پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری کرونا، حداقل دو متر از یکدیگر فاصله بگیرند.

انتشار لوگوهای جدید آئودی، مرسدس بنز و فولکس واگن

در نشان جدید آئودی، چهار حلقه معروف این لوگو از یکدیگر جدا شده‌اند. چهار حلقه نقره‌ای شکل در نشان آئودی نشان‌دهنده اتحاد چهار شرکت در سال ۱۹۰۹ و تشکیل شرکت آئودی هستند. این خودروسازی بزرگ آلمان از اتحاد چهار کارخانه هورش (Horch)، واندرر (Wanderer)، دکاو و اتو یونیون (DKW) تشکیل شده است. آئودی همزمان با انتشار نشان تجاری خود که بر فاصله گذاری اجتماعی تاکید می‌کند، پیامی را با مضمون «از یکدیگر فاصله بگیرید – در کنار هم بمانید» ذکر کرده است.

شرکت فولکس واگن آلمان نیز که لوگو آن از دو حرف V و W تشکیل شده، تغییراتی را در نشان تجاری خود اعمال کرده است. سابقه لوگو فولکس واگن به سال ۱۹۳۷ باز می‌گردد و این شرکت سپتامبر سال گذشته از طرح جدید نشان تجاری خود رونمایی کرده بود. فولکس واگن نیز به همراه نشان جدید، پیامی را مبنی بر ضرورت فاصله گذاری اجتماعی منتشر کرده است.

مرسدس بنز سومین خودروساز بزرگ آلمانی است که به این کمپین پیوست. ستاره سه پر مرسدس بنز اکنون از حلقه احاطه کننده آن فاصله گرفته و کوچکتر شده است. لوگو جدید مرسدس بنز در اکانت این شرکت در فیسبوک منتشر شد و به سرعت مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت. مرسدس یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان جهان است و این اقدام در جهت اطلاع‌رسانی به مردم سراسر جهان در مورد کرونا صورت گرفته است.

 

منبع :

https://blog.sheypoor.com/impact-of-social-distancing-in-car-industry/

  • نازی احمدی