وسایل نقلیه

وسایل نقلیه

وسایل نقلیه

وسایل نقلیه

۸ مطلب در آذر ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

اگر از آن دسته از افراد هستید که کشف سرزمین‌های جدید و سفرکردن برایتان جذاب است، احتمالا یکی از گزینه‌های ایده‌آل برای سفرهای هیجان انگیزتان استفاده از ماشین شخصی است.
استفاده از ماشین شخصی در سفرها دست شما را برای طی هر مسیری باز می‌گذارد. شما می‌توانید با استفاده از ماشین شخصی هر کجا که بخواهید رانندگی کنید و نگران نبود وسیله نقلیه عمومی نباشید.

 

 همه می دانند که رانندگی تنها با گذراندن دوره های آموزشی و اخذ گواهینامه معتبر امکان پذیر است. اما آیا گواهینامه صادر شده در کشور در سراسر دنیا معتبر می باشد؟ مسلم است که چنین امری امکان پذیر نیست چرا که این مدرک باید برای مامورین سایر کشورها نیز قابل فهم باشد. به همین دلیل برای رانندگی در مسیرهای بین المللی احتیاج به مدرکی به نام گواهینامه بین المللی دارید که طی مراحل خاصی صادر می شود.

 

در سراسر دنیا افراد برای رانندگی به یک مجوز رسمی به نام گواهینامه رانندگی نیاز دارند. گواهینامه رانندگی نشان دهنده این است که شخص مذکور طی مدت زمان اعتبار آن برگه یا کارت، می‌تواند با وسایل نقلیه‌ از قبیل خودرو سواری، وانت باری، خودروهای مسافربری و… رانندگی کند. در کشور ما نیز افراد می‌توانند در سن ۱۸ سالگی پس از طی دوره‌های تئوری و عملی استاندارد، برای دریافت گواهینامه رانندگی ملی اقدام نمایند.

 

منبع : 

 

https://test-drive.ir/international-driving-license/

https://www.karnaval.ir/blog/international-driving-permit

https://blog.sheypoor.com/international-driving-permit/

  • نازی احمدی
  • ۰
  • ۰

سر فصل مطالب    
طراحی ظاهری و داخلی پژو پارس اتوماتیک و دنا پلاس
آپشن‌ها و امکانات پژو پارس اتوماتیک و دنا پلاس
ایمنی و مشخصات فنی پژو پارس اتوماتیک و دنا پلاس
قیمت و شرایط بازار پژو پارس اتوماتیک و دنا پلاس

 


پژو پارس اتوماتیک و دنا پلاس دو سدان سایز متوسط شرکت ایران خودرو هستند که با توجه به عدم کفایت کمی و کیفی رقبای  هم‌قیمتشان، به عنوان دو مدل نسبتا گران‌قیمت و تا حدی لوکس به محضر مشتریان ایرانی ارائه می‌شوند.

پارس اتوماتیک و دنا پلاس گرچه در ظاهر هیچ‌گونه شباهتی به یکدیگر ندارند، اما در باطن هر دو فرزند یک پدرخوانده هستند و این پدرخوانده کسی نیست جز پژو ۴۰۵ که حدود ۳۰ سال است در جاده‌های کشورمان جولان می‌دهد و کسی هم یارای ایستادن در مقابلش را ندارد.

نمونه اولیه پژو پارس از سال ۱۳۷۹ به عنوان نسخه فیس‌لیفت پژو ۴۰۵، تحت عنوان سفیر و سپس با نام پژو پرشیا به بازار ایران راه یافت و مدتی بعد نام آن به پارس تغییر داده شد. از حوالی سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۲ نیز پژو پارس اتوماتیک بر روی خط تولید قرار داشت. بعد از وقفه‌ای چندساله، ایران خودرو مجددا تولید این مدل را با اعمال برخی تغییرات داخلی و بهره‌گیری از پیشرانه TU5 و گیربکس اتوماتیک AL4 آغاز کرد.

در سال ۱۳۹۳ ایران خودرو تصمیم به عرضه مدل فیس‌لیفت سمند موسوم به دنا گرفت. حدود ۲ سال پس از عرضه دنا، اسب جدید ایران خودرو با تغییرات ظاهری به ویژه در نواحی جانبی مواجه شد و شمایلی جسورانه‌تر به خود گرفت؛ این محصول جدید «دنا پلاس» نام داشت.

اگر فکر خرید پژو پارس اتوماتیک و یا دنا پلاس را در سر می‌پرورانید، با شیپور همراه شوید تا این دو خودرو را از جنبه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار داده و به شما در اتخاذ تصمیم خرید دنا پلاس یا پژو پارس اتوماتیک یاری کنیم.

طراحی ظاهری و داخلی پژو پارس اتوماتیک و دنا پلاس
طراحی ظاهری و داخلی پژو پارس اتوماتیک و دنا پلاسپژو پارس در طی این سال‌ها دستخوش هیچگونه به‌روز رسانی ظاهری قابل توجهی نشده و همان رخسار قدیمی خود را حفظ کرده است؛ بنابراین تقریبا نمی‌توان به نقطه قوت خاصی در طرح بیرونی پژو پارس اتوماتیک اشاره کرد. برخلاف طرح بدنه که گرد کهنگی به وضوح بر چهره‌اش نشسته است، طراحی داخلی پژو پارس اتوماتیک نسبت به گذشته تا حد زیادی دگرگون شده و شاهد کابینی نسبتا زیباتر و به‌روزتر، به ویژه در بخش داشبورد هستیم. همچنین در داخل کابین پژو پارس اتوماتیک با فضایی نسبتا جادار مواجه هستیم، که می‌تواند برای یک خانواده ۵ نفره کاملا مناسب باشد.

اما در سوی دیگر میدان دنا پلاس خودنمایی می‌کند که از ظاهر به نسبت مدرن‌تر و پویاتری سود می‌برد. سبک طراحی جوان‌پسندانه این خودرو، کفه ترازو را کاملا به سمت دنا پلاس سوق داده و از این منظر باید آن را برنده رقابت با پژو پارس اتوماتیک دانست.

در فضای داخلی نیز دنا پلاس از شمایل جذابتر و کاملا به‌روز‌تری نفع می‌برد که در قیاس با کابین پژو پارس اتوماتیک، حس خوشایندتری به سرنشینان القا می‌کند. گرچه کیفیت متریال کابین هر دو خودرو تقریبا مشابه بوده و به طور عمده از پلاستیک خشک در شکل‌دهی به فضای داخلی آن‌ها استفاده شده است، اما پلاستیک انعطاف‌پذیر به کار رفته در داشبورد پژو پارس اتوماتیک کمی مرغوب‌تر از پلاستیک کاملا خشک مورد استفاده در داشبورد دنا پلاس به نظر می‌رسد.

آپشن‌ها و امکانات پژو پارس اتوماتیک و دنا پلاس
لیست آپشن‌های پژو پارس اتوماتیک بدین شرح است آینه‌های جانبی برقی راهنمادار، شیشه‌های سولار،  قفل میکروسوییچی درب‌ها، ایموبلایزر، قفل مرکزی با سوییچ کنترل از راه دور رادیویی، تنظیم برقی پشتی صندلی جلو، شیشه بالابر برقی، تریم طرح چوب، جلو آمپر جدید، دماسنج، تهویه اتوماتیک، حسگر عقب.

از جمله تجهیزات دنا پلاس نیز می‌توان به موارد همچون کروز کنترل، تهویه اتوماتیک، چراغ‌ روز، آینه‌های جانبی تاشونده ‌برقی، شیشه بالابرهای برقی،  ایموبیلایزر، هشداردهنده هوشمند ورود غیرمجاز، دوربین دید عقب، هشداردهنده موانع عقب،  سیستم عیب یابی هوشمند، شیشه‌های سولار، سانروف، دماسنج، نمایشگر لمسی به همراه رهیاب، تریم طرح چوب، سیستم قطع سوخت خودکار، صندلی راننده و سرنشین برقی ۸ حالته اشاره کرد.

با نگاهی کوتاه به لیست مهم‌ترین امکانات و آپشن‌های این دو خودرو، می‌توان به این نتیجه رسید که دنا پلاس نسبت به پژو پارس اتوماتیک از امکانات بروزتر و متنوع‌تری برخوردار است و در واقع دنا پلاس در این بخش نیز به راحتی در مقابل پژو پارس اتوماتیک به پیروزی می‌رسد.

ایمنی و مشخصات فنی پژو پارس اتوماتیک و دنا پلاس


با توجه به اینکه هیچ موسسه معتبر بین‌المللی ایمنی پژو پارس اتوماتیک و دنا پلاس را مورد ارزیابی قرار نداده، بنابراین نمی‌توان به طور دقیق درباره امنیت این دو خودرو اظهار نظر کرد؛ اما با توجه به برخورداری هر دو اتومبیل از تجهیزات ایمنی نظیر ترمزهای دیسکی به همراه ABS+EBD و کیسه هوای راننده و سرنشین جانبی دست ما برای ثبت حداقل نمره قبولی در کارنامه این دو خودروها باز است. البته دنا‌پلاس در تیپ فول (تیپ ۲) خود از دو ایربگ جانبی نیز سود می‌برد.

پیشرانه TU5 با قدرت ۱۰۵ اسب‌بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن‌متر، نیروبخش پژو پارس اتوماتیک است. شتاب ۰تا ۱۰۰ پژو پارس برابر ۱۵ثانیه و مصرف سوخت آن معادل ۸٫۲ لیتر در۱۰۰کیلومتر است و بیشینه سرعت پژو پارس اتوماتیک نیز به ۱۸۰ کیلومتربرساعت می‌رسد.

پیشرانه EF7 نیز با قدرت ۱۱۵ اسب‌بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتن‌متر، قوای محرکه دنا پلاس را تامین می‌کند. شتاب ۰ تا ۱۰۰ دنا پلاس برابر ۱۳٫۵ ثانیه و مصرف سوخت آن معادل ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و بیشینه سرعت دنا پلاس نیز به ۱۸۹ کیلومتربرساعت می‌رسد.

از نظر فنی توان خروجی دنا پلاس کمی بیشتر از پژو پارس بوده و به همین منظور اگر اهل رانندگی‌های تهاجمی و پر سرعت هستید بهتر است اصلا به سراغ پژو پارس نروید، اما در مقابل پژو پارس اتوماتیک نیز برتری‌های مخصوص به خود را دارد. نیروی تولید شده توسط پیشرانه پژو پارس از طریق یک گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته که با کد AL4 شناخته می‌شود به چرخ‌های جلویی منتقل می‌شود؛ بنابراین هنگام رانندگی با این خودرو لازم نیست که دائما به فکر تعویض دنده یا فشردن پدال کلاچ باشید. این موضوع بزرگ‌ترین مزیت پژو پارس اتوماتیک در مقابل دنا پلاس محسوب می‌شود.

قیمت و شرایط بازار پژو پارس اتوماتیک و دنا پلاس
هم اکنون پژو پارس اتوماتیک و دنا پلاس تیپ یک با قیمت ۱۴۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شوند. در این میان اولین نکته‌ای که می‌تواند در تصمیم‌گیری شما مبنی بر خرید یکی از این خودروها تاثیر بسزایی داشته باشد، این است که آیا یک اتومبیل مجهز به جعبه‌دنده اتوماتیک نیاز دارید یا خیر؟ اگر بله، دیگر جایی برای تردید نیست؛ چرا که دنا پلاس با وجود قیمت بیشتر (در تیپ دو) به گیربکس ۵ سرعته دستی مجهز است و به اجبار باید پژو پارس اتوماتیک را انتخاب کنید، اما در صورتی که اصراری بر خرید یک سدان اتوماتیک ندارید، با توجه به ظاهر بسیار جذاب‌تر دنا پلاس، نمای داخلی به‌روزتر آن، برخورداری از امکانات بیشتر و همچنین پیشرانه قدرتمندتر، خرید دنا پلاس می‌تواند گزینه بهتری برای شما باشد.

منبع:

 

https://blog.sheypoor.com/%d9%be%da%98%d9%88-%d9%be%d8%a7%d8%b1%d8%b3-%d8%a7%d8%aa%d9%88%d9%85%d8%a7%d8%aa%db%8c%da%a9-%d8%a8%d8%ae%d8%b1%d9%85-%db%8c%d8%a7-%d8%af%d9%86%d8%a7-%d9%be%d9%84%d8%a7%d8%b3/
  • نازی احمدی
  • ۰
  • ۰

این روزها خریداران وطنی همگام با خریداران خارجی علاقه شدیدی به خودروهای کراس اوور و شاسی‌بلند نشان می‌دهند. متاسفانه در ایران برای خرید شاسی بلندهای اسم و رسم دار که در سراسر دنیا نیز شناخته شده باشند باید بودجه هنگفتی داشته باشید. شاید هم به خرید نمونه‌های کارکرده فکر کنید اما این کار همیشه ریسکی بوده است؛ در عوض همواره جایگزین‌هایی وجود داشته که اگرچه نمی‌توانند همان کیفیت و لذت را ارائه دهند اما شما را صاحب یک شاسی‌بلند کرده و البته طعم سواری در ارتفاع بالا را به شما خواهند چشاند.

 

دو خودرو از سرزمین اژدهای زرد به بازار ایران فراخوانده شده‌اند چرا که در این بازار می‌توانستند موفق باشند. تیگو 5 نمونه وارداتی ام وی ام X33 است از این‌رو از نظر کیفیتی در سطحی بالاتر از نمونه ایرانی و البته قدیمی‌اش است.
در سوی دیگر خودرویی شبیه به هیوندای توسان دیده می‌شود، خودرویی که یکی از موفق‌ترین چینی‌ها در بازار است. خودروی جک اس‌ 5. در اوایل حضور به صورت دنده‌ای روانه بازار شد و اتفاقاً با استقبال زیادی همراه بود. اما در حال حاضر نمونه اتوماتیک آن نیز در دسترس قرار داشته و قابل خریداری است. 

 

چری تیگو ۵ و جک اس ۵ کراس‌اوورهای چینی میان‌رده‌ای هستند که در بازار خودروی کشورمان حضور داشته و با اتکا به شاخصه‌های مثبتی همچون طراحی جذاب، قیمت مناسب، عملکرد فنی قابل قبول، خدمات پس از فروش نسبتا گسترده و برخی موارد دیگر، موفق شده‌اند خود را در دل اغلب خریداران ایرانی جای داده و ایشان را به مشتری پروپاقرص خود بدل کنند.

 

منبع :

https://www.pedal.ir/%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C/%D9%85%D9%82%D8%A7%DB%8C%D8%B3%D9%87-%DA%86%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%DB%8C%DA%AF%D9%88-5-%D8%AC%DA%A9-s5/

https://www.shabakeh-mag.com/auto/7918/%D8%AC%DA%A9-%D8%A7%D8%B3-%DB%B5-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%D8%A8%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D9%85-%DB%8C%D8%A7-%DA%86%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%DB%8C%DA%AF%D9%88-%DB%B5

https://blog.sheypoor.com/jac-s5-vs-tiggo5/

 

  • نازی احمدی
  • ۰
  • ۰

رنو ساندرو استپ وی و برلیانس C3 کراس محصولاتی در کلاس هاچبک‌های کراس‌ یا به نوعی شاسی بلندهای کوچک هستند که طی سال‌های گذشته فروش نسبتا موفقی را هم در بازار کشورمان تجربه کرده‌اند. در یک نگاه کلی به این دو رقیب می‌توان گفت که ساندرو استپ وی خودرویی است که طراحی خارجی و داخلی آن چنگی به دل نمی‌زند، اما کیفیت بالاتر و استهلاک کمتر آن در مقایسه با برلیانس C3 کفه ترازو را به نفع آن سنگین می‌کند؛ از سوی دیگر برلیانس C3 کراس طراحی جذابی دارد و آپشن‌های متنوعی نیز برای آن تدارک دیده شده است، اما کیفیت پایین و دسترسی سخت به قطعات یدکی پاشنه آشیل آن محسوب می‌شوند.

رقابت بین هاچبک‌های بلند قد؛ ساندرو استپ وی یا برلیانس سی 3 کراس؟ساندرو استپ وی برای اولین بار در نمایشگاه خودرو بارسلونا سال ۲۰۰۹ رونمایی شد. تاکنون دو نسل از استپ وی وارد بازارهای جهانی شده است و در سال ۱۳۹۴ مونتاژ نسل اول آن توسط پارس خودرو آغاز گردید. برلیانس C3 کراس هم از سال ۲۰۱۲ در سبد محصولات این شرکت چینی قرار گرفته است و از سال ۱۳۹۶ توسط پارس خودرو برای بازار کشور مونتاژ می‌شود. در ادامه با تیم تولید محتوای شیپور همراه باشید تا ببینیم کدام گزینه برنده رقابت بین هاچبک‌های بلند قد بازار ایران خواهد بود.

طراحی ظاهری و داخلی رنو ساندرو استپ وی و برلیانس C3 کراس
رقابت بین هاچبک‌های بلند قد؛ ساندرو استپ وی یا برلیانس سی 3 کراس؟

محصولاتی از کمپانی رنو که توسط پارس خودرو در بازار ایران مونتاژ می‌شوند، طراحی جذابی ندارند و فقط با تکیه بر کیفیت بالا و پشتیبانی مناسب آمار فروش خوبی را از خود بجای می‌گذارند. هر چند که استپ وی طراحی به مراتب جذاب‌تری از تندر ۹۰ دارد، اما باز هم نتوانسته است نظر قشر جوان را به خود جلب کند. اوضاع داخل کابین نیز دسته کمی از بیرون آن ندارد و در سرتاسر کابین ساده رنو ساندرو استپ وی، می‌توان استفاده از پلاستیک خشک و با کیفیت معمولی را مشاهده کرد.

رقابت بین هاچبک‌های بلند قد؛ ساندرو استپ وی یا برلیانس سی 3 کراس؟اگر برلیانس H320 را دیده باشید، طراحی C3 کراس نیز برایتان آشنا خواهد بود، زیرا که این خودرو از طراحی نسبتا یکسانی با مدل H320 برخوردار بوده و فقط ارتفاع آن کمی بیشتر است. کابین برلیانس C3 در مقایسه با استپ وی طراحی بروزتری دارد و استفاده از صندلی‌های چرمی، سیستم مالیتی مدیا و سانروف جذابیت‌های فضای داخلی را افزایش داده است. کیفیت متریال داخلی نیز اوضاع بهتری از ساندرو استپ وی ندارد و در بلند مدت می‌تواند مشکلات فراوانی را برای صاحبان خود به همراه داشته باشد.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی رنو ساندرو استپ وی و برلیانس C3 کراس
آپشن‌ها و امکانات رفاهی رنو ساندرو استپ وی  رقابت بین هاچبک‌های بلند قد؛ ساندرو استپ وی یا برلیانس سی 3 کراس؟در نبرد آپشن‌ها و امکانات رفاهی، رنو ساندرو استپ وی کاملا بی دفاع است و حرف چندانی برای گفتن ندارد. سیستم تهویه مطبوع با کنترل دستی، آینه‌های جانبی برقی مجهز به گرمکن، شیشه بالابر برقی جلو و عقب و کامپیوتر سفری از جمله معدود آپشن‌های رنو ساندرو استپ وی هستند. رقیب چینی اما با دست پر وارد میدان شده و از تجهیزاتی همچون مانیتور ۷ اینچی لمسی، سانروف، سیستم ورود و استارت بدون کلید، شیشه‌های بالابر برقی جلو و عقب، امکان تنظیم صندلی راننده در ۸ جهت، فرمان چرمی مجهز به کلیدهای کنترلر و چند مورد دیگر برخوردار است.

ایمنی و مشخصات فنی رنو ساندرو استپ وی و برلیانس C3 کراسایمنی و مشخصات فنی رنو ساندرو استپ وی  رقابت بین هاچبک‌های بلند قد؛ ساندرو استپ وی یا برلیانس سی 3 کراس؟
ساندرو استپ وی از همان پیشرانه ۱٫۶ لیتری و ۴ سیلندر تندر ۹۰ بهره می‌گیرد. این پیشرانه که با کد K4M شناخته می‌شود قادر است ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتن متر گشتاور را تولید کرده و این نیرو را از طریق دو نوع گیربکس ۵ سرعته دستی یا ۴ سرعته خودکار به چرخ‌های جلو بفرستد. شتاب ۰ تا ۱۰۰ مدل دنده‌ای در حدود ۱۰٫۵ ثانیه و مدل اتومات نیز ۱۱٫۵ ثانیه اعلام شده است. همچنین مصرف ترکیبی ساندرو استپ وی نیز ۸٫۳ لیتر برای مدل اتومات و ۶٫۷ لیتر برای مدل دنده‌ای است.

هیچ اطلاعاتی در مورد تست‌های ایمنی ساندرو استپ وی وجود ندارد، اما با توجه به اشتراکات فراوان می‌توانیم ۳ ستاره ایمنی ساندرو معمولی در سال ۲۰۰۸ را برای نمونه استپ وی نیز معتبر بدانیم. تجهیزات ایمنی همچون کیسه هوا برای سرنشینان جلو، ترمز ABS و سیستم EBD نیز برای این خودرو تدارک دیده شده است.

تست‌های ایمنی ساندرو استپ وی  رقابت بین هاچبک‌های بلند قد؛ ساندرو استپ وی یا برلیانس سی 3 کراس؟ برلیانس C3 کراس با دو پیشرانه ۱٫۵ و ۱٫۶ لیتری در بازار ایران عرضه شده است. این پیشرانه ۴ سیلندر در نمونه‌های ۱٫۵ لیتری می‌تواند ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۳۸ نیوتن متر گشتاور را به دست دهد و شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن نیز حدود ۱۴ ثانیه است. پیشرانه ۱٫۶۵ لیتری از توان بالاتری برخوردار بوده و می‌تواند ۱۱۴ اسب بخار قدرت و ۱۵۴ نیوتن متر گشتاور را تولید کند و شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن نیز در حدود ۱۳ ثانیه تخمین زده می‌شود.

در تمامی این دو نمونه یک گیربکس ۴ سرعته اتومات مسئولیت انتقال نیرو پیشرانه به محورهای جلو را برعهده دارد، البته گیربکس‌های استفاده شده در نمونه‌های مجهز به موتور ۱٫۶۵ ساخت شرکت هیوندای پاورتک بوده و از عملکرد بهتری برخوردار است. بر اساس اعلام رسمی سایت پارس خودرو مصرف سوخت ترکیبی هر دو مدل نیز حدود ۷٫۵ لیتر در هر صد کیلومتر است. همانند ساندرو استپ وی، هیچ اطلاعاتی در مورد تست‌های ایمنی C3 کراس نیز وجود ندارد و فقط می‌توانیم به وجود تجهیزاتی همچون ۲ کیسه هوا و ترمزهای دیسکی مجهز به ABS و EBD در آن دل خوش کنیم.

قیمت و شرایط بازار رنو ساندرو استپ وی و برلیانس C3 کراس
قیمت و شرایط بازار رنو ساندرو استپ وی و برلیانس C3 کراس  رقابت بین هاچبک‌های بلند قد؛ ساندرو استپ وی یا برلیانس سی 3 کراس؟هر دو این محصولات در ابتدا با قیمت زیر ۶۰ میلیون تومان در بازار عرضه شدند، اما هم اکنون با قیمت‌هایی بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیون تومان در بازار معامله می‌شوند. رنو ساندرو استپ وی از مزیت‌هایی مانند کیفیت بالاتر، استهلاک کمتر و دسترسی ساده به قطعات یدکی برخوردار است. برلیانس کراس برخلاف رقیب خود طراحی جذاب‌تری دارد و به آپشن‌های بیشتری نیز مجهز است، اما کیفیت پایین‌تر و دسترسی نه چندان راحت به قطعات یدکی از نکات منفی آن هستند که باید هنگام خرید مدنظر داشته باشید. بنابراین در یک جمع بندی نهایی می‌توان گفت که اگر در این رنج قیمتی کیفیت بالای قطعات و استهلاک کم خودرو مهم‌ترین اولویت شما در خرید خودرو محسوب می‌شود بهتر است به سراغ رنو ساندرو  استپ وی بروید، اما چنانچه هیچ چیز نمی‌تواند جای آپشن‌های متنوع و طراحی جذاب یک خودرو را بریتان پر کند می‌توانید برلیانس C3 کراس را خریداری کنید.

منبع: 

https://blog.sheypoor.com/%d8%b1%d9%82%d8%a7%d8%a8%d8%aa-%d8%a8%db%8c%d9%86-%d9%87%d8%a7%da%86%d8%a8%da%a9%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d9%84%d9%86%d8%af-%d9%82%d8%af%d8%9b-%d8%b3%d8%a7%d9%86%d8%af%d8%b1%d9%88-%d8%a7/

  • نازی احمدی
  • ۰
  • ۰

بخاری خودرو

همیشه رانندگی در شرایط مطلوب راحت تر است و یکی از اجزای این شرایط مطلوب آب و هوای داخل کابین خودرو است. رانندگی در روزهای سردی که در آن به سر می بریم نیازمند این است که بخاری خودرو در شرایط مطلوب کار کند. نقش سیستم تهویه مطبوع خودروها در گرمای تابستان و سرمای زمستان بیش از هر زمانی پر رنگ می شود و بنابراین باید عملکرد آنها را زیر ذره بین قرار داد تا در صورت عدم عملکرد صحیح نقایص احتمالی را برطرف کرد.

 

با فرارسیدن فصل سرما درجه‌ی تنظیم حرارت سیستم تهویه‌ی خودروها به‌تدریج از رنگ آبی به رنگ قرمز تغییر می‌کند و بخاری‌ها به‌جای کولرها وارد عمل می‌شوند. بخاری خودرو مانند کولر نیازمند انرژی مضاعفی برای انجام‌وظیفه‌ی خود نیست و گرمایی که از راه دریچه‌ها به داخل اتاق وارد می‌شود؛ انرژی گرمایی تولیدشده توسط موتور است که اگر سیستم گرمایشی و بخاری خودرو از آن استفاده نکند هدر می‌رود.

 

وقتی خودرویی خریداری می‌شود باید برخی از انتظارات راننده و سرنشین را برآورده کند؛ آسایش، امنیت و همچنین امکانات هر خودرو ازجمله گزینه‌هایی است که می‌تواند رانندگی شما را تحت تاثیر خود قرار دهد. هر چه هوا سردتر می‌شود نیاز به سیستم گرمایش بیشتری احساس می‌شود و خلاصه این بخش از خودرو بعد از چند ماه استراحت حال باید شروع به کار کند. سیستم گرمایش و سرمایش خودرو از جمله امکاناتی است که می‌تواند موجبات آسایش و آرامش راننده یا حتی تمامی سرنشینان خودرو را ایجاد نماید.

 

منبع :

https://renault-iran.com/magazine/fa/news/128/%D8%A8%D8%AE%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF-

https://www.hamrah-mechanic.com/mag/car-heaters/

https://blog.sheypoor.com/how-to-work-car-heater/

 

  • نازی احمدی
  • ۰
  • ۰

عموما حضور سه نوع مایع در پیشرانه‌های احتراق داخلی کاملا واجب و ضروری است:

سوخت مایع
مایع خنک‌کننده
مایع روانکار یا همان روغن موتور
هر کدام از این سه نوع مایع وظیفه خاصی در پیشرانه برعهده دارند و نباید تداخلی میان عملکرد آنها رخ بدهد. به عنوان مثال نبایست اجازه داد مایع خنک‌کننده وارد محفظه روغن یا محفظه احتراق سیلندر شود. در این صورت گفته خواهد شد که خودرو شما واشر سرسیلندر سوزانده و در اصطلاح آب روغن قاطی کرده است.

همچنین روغن موتور که وظیفه به حداقل رساندن اصطکاک میان قطعات متحرک پیشرانه را بر دوش می‌کشد، نباید به عنوان سوخت به درون محفظه احتراق سیلندرها راه یابد. اگر چنین رخدادی به وقوع بپیوندد مطمئنا پیشرانه ایراد پیدا می‌کند؛ این نوع ایراد در بین اهل فن به روغن ‌سوزی شهرت داشته و در صورت عدم رفع به موقع می‌تواند علاوه بر خسارات زیست محیطی که به دنبال دارد، آسیب جدی بر موتور خودرو وارد آورد. در ادامه این مطلب «علت روغن ‌سوزی» را شرح داده و شما را با علائم آن آشنا خواهیم کرد؛ در ادامه با شیپور همراه باشید.

علت روغن‌ سوزی چیست؟
همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد اگر به هر طریقی روغن وارد محفظه احتراق سیلندر شود، پیشرانه به روغن سوزی گرفتار خواهد شد. اگر این نفوذ روغن از قسمت سرسیلندر صورت گرفته باشد، احتمالا لاستیک ساق سوپاپ‌ها و یا گیت سوپاپ‌ها دچار نقص شده‌اند و می‌توان بدون نیاز به دستکاری بلوک سیلندر و صرفا از طریق تعمیر سرسیلندر با هزینه کمتر، نسبت به رفع روغن سوزی اقدام نمود.

اما در صورتی که ایراد از طرف رینگ و پیستون‌ها باشد، وقت و صرف هزینه بیشتری برای رفع عیب نیاز خواهد بود. شایان ذکر است که هنگام بالا آمدن پیستون درون محفظه سیلندر، رینگ روغنی به همراه خود روغن را به دیواره سیلندر می‌رساند تا حرکت روان مجموعه پیستون درون سیلندر تضمین گردد؛ حین پایین آمدن پیستون نیز روغن روی دیواره سیلندر توسط دو رینگ تراکم به ویژه رینگ میانی تمیز می‌شود تا اثری از حضور روغن در محفظه احتراق باقی نماند. حال اگر به هر نحوی از جمله آسیب دیدن رینگ‌های تراکم، افزایش قطر سیلندر و دفرمه شدن پیستون، نتوان روغن بر جای مانده را از دیواره سیلندر پاک کرد، طی مرحله انفجار و احتراق، روغن نیز همراه با مخلوط سوخت و هوا شروع به سوختن کرده و بدین ترتیب اتومبیل به نقص روغن سوزی گرفتار می‌گردد.

علائم روغن سوزی چیست؟
 

۱) کاهش سطح روغن پیشرانه
طبق استانداردهای کمپانی‌های تولیدکننده خودرو، همواره بایستی سطح مشخصی از روغن در محفظه نگهدارنده روانکار (کارتر یا کارتل) وجود داشته باشد. بدین منظور معمولا از یک شاخص (گِیج) فلزی که یک انتهای آن به درون محفظه کارتر راه داشته و سر دیگر آن تا بالای موتور امتداد یافته است، برای اندازه‌گیری سطح روغن استفاده می‌شود.

گِیج روغن در قسمت انتهایی خود (بخشی که وارد محفظه کارتل می‌شود) دارای دو نشانگر است که یکی حداکثر و دیگری حداقل میزان روغنی که بایست درون کارتر وجود داشته باشد را به اطلاع شما می‌رساند. اگر پس از چک نمودن سطح روغن در فاصله‌های زمانی مشخص، متوجه شدید که میزان روغن موتور مدام در حال کاهش است بدانید که قطعا یک جای کار ایراد دارد؛ این ایراد می تواند دو منشأ داشته باشد:

اول از بین رفتن آب‌بندهایی که راه نفوذ روغن به بیرون از پیشرانه را سد می‌کنند و در نتیجه پیشرانه به روغن ریزی دچار شده است.
در این حالت اگر اطمینان حاصل کردید پیشرانه دچار روغن ریزی یا همان نشت روغن نیست، پس به احتمال قریب به یقین خودروی شما روغن سوزی پیدا کرده است.
۲) خروج دود آبی رنگ از اگزوز
مهم‌ترین و ساده‌ترین راه تشخیص روغن سوزی موتور، خروج دود آبی رنگ از قسمت انتهایی اگزوز است. در پیشرانه‌های انژکتوری معمولا نباید شاهد خروج هیچ نوع گاز رنگی قابل رویتی از اگزوز باشیم، در غیر اینصورت پای یک یا چند عیب در میان خواهد بود.

اگر گازهای خروجی از اگزوز سفید رنگ باشند، احتمالا واشر سرسیلندر پیشرانه دچار نقص شده و مایع خنک‌کننده به داخل محفظه احتراق را پیدا کرده است. البته خروج بخار سفید رنگ در روزهای سرد سال نمی‌تواند دلیل محکمی بر سوختن واشر سرسیلندر باشد. اگر گازهای خروجی اگزوز به رنگ سیاه باشند، ایراد در سیستم سوخت‌رسانی، سنسور اکسیژن و به طور کل عدم تنظیم مناسب نسبت سوخت و هوا خواهد بود. در نهایت اگر خروج دود مایل به آبی رنگ را از انتهای اگزوز خودروتان مشاهده کردید، قطع به یقین اتومبیل شما به مشکل روغن‌سوزی گرفتار شده است.

۳) سایر راه‌های شناسایی روغن سوزی
به طرق دیگری نیز می‌توان به شناسایی عیب روغن سوزی پرداخت. به عنوان مثال استشمام دائم بوی روغن سوخته در فضای کابین حین رانندگی می‌تواند دلیلی بر روغن سوزی باشد. همچنین اگر هنگام خاموش بودن اتومبیل انگشت خود را به درون لوله اگزوز فرو ببرید، در صورتی که خودروی شما به روغن سوزی دچار باشد دوده‌های نسبتا چرب روی انگشت شما خواهند نشست که می‌توانند گواهی بر روغن سوزی موتور خودرو باشند. همچنین اگر پس از باز کردن شمع‌ها متوجه شدید که انتهای یک یا چند شمع آغشته به روغن شده است، باید بدانید که مدرکی دال بر روغن سوزی موتور خودروتان یافته‌اید.

منبع : 

https://blog.sheypoor.com/cause-of-oil-burn/

  • نازی احمدی
  • ۰
  • ۰

بازار پیکاپ‌ها در ایران همیشه محدود به گزینه‌های بسیار اندکی بوده است که اکثر آن‌ها هم بیشتر برای کاربردهای شهری و جاده‌ای مناسب هستند. جای خالی خودرویی که بتواند هم در شهر، هم در جاده و هم تا حدودی در آفرود مورد استفاده قرار بگیرد به‌شدت در بازار احساس می‌شد. البته وجود تویوتا هایلوکس در بازار تا چندی پیش این نیاز را پاسخگو بود اما پس از بالارفتن قیمت‌ها و افزایش شدید نرخ دلار، قیمت این خودرو تا ۳ برابر بالا رفت و خرید آن برای بخش زیادی از بازار هدفش تقریبا غیرممکن شد.

در سال های اخیر، عمده این خریداران در پی خرید یک خودرو در کلاس شاسی بلند بودند. تفاوتی ندارد ابعاد و اندازه و توانایی های خودروی مورد نظر چه قدر باشد، همین که اندکی ارتفاع بیش تری از خودروهای دیگر داشته باشد و از طراحی عضلانی برخوردار باشد، برای آن ها کفایت می کند.
این موج شاسی بلند سواری سبب شد بیش تر شرکت های وارد کننده خودرو به ایران، عرضه مدل های کراس اوور و SUV را در اولویت کاری خود قرار دهند. حتا خودروسازان چینی تازه وارد نیز سعی بر تقویت حضور خود در این سگمنت کردند. با این تفاسیر، ایران در مقطعی از زمان، به بهشت کراس اوورها تبدیل شده بود! به گونه ای که هر خودروی شاسی بلندی از هر برندی، در صورت بازاریابی مناسب و حضور مستمر، می توانست به موفقیتی تضمین شده در کشور دست یابد.

هیجان عبور از میان یک مسیر صعب العبور، جسارت گذر از جاده خاکی با شیب زیاد و پهنای کم در جوار دره‌ای عمیق، لذت برخورداری از سیستم چهار چرخ محرک و دو دیفرانسیل در قسمت جلو و عقب خودرو، تکآن‌های شدید هنگام حمله به یک گودالِ سبز شده در وسط مسیر و خوشحالی قلبی حین فرار از آن گودال، لغزش چرخ‌های خودرویی بلند بالا در گل‌و‌لای، تایرهایی با آج‌های بزرگتر از حد معمول، حس دلپذیر همکاری به وقت متصل نمودن سیم وینچ به خودرو یکی از دوستان که در گِل گیر افتاده، بوی خوش چوب سوخته به همراه طعم دلپذیر چای تازه‌دم عمل آمده بر روی زغال‌های گداخته، تنفس اکسیژن خالص در هوایی پاک و مطبوع و بالاخره از همه مهم‌تر، حس بی‌نظیر حضور در جمع رفقای خودروبازی که در طبیعت گرد هم آمده و قصد دارند تا دمی از هیاهوی شهر دور شده و ذهن خود را به دشت بسپارند، همه‌و‌همه انسان را به یاد یک چیز می‌اندازد و آن چیزی نیست جز اتومبیل‌های خوش قدوقامت با تایرهایی پهن و نقش‌و‌نگارهای مختلف بر روی بدنه‌ که نشان از آفرودر بودن مالک خود دارند.

 

منبع :

http://vasaielenaghlie.blog.ir/1398/09/12/%D8%A8%D8%AE%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88

https://www.khabaronline.ir/news/1260403/%D8%B4%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D9%84%D9%86%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%DB%B2%DB%B0%DB%B0-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%AF

https://blog.sheypoor.com/%d8%a7%d8%b1%d8%b2%d8%a7%d9%86%e2%80%8c%d8%aa%d8%b1%d9%86-%d9%be%db%8c%da%a9%d8%a7%d9%be%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a2%d9%81%d8%b1%d9%88%d8%af-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d8%a7%d8%b1-%da%a9%d8%b4%d9%88/

  • نازی احمدی
  • ۰
  • ۰

امروز قصد داریم تا به بررسی دو هاچبک جمع‌و‌جور اقتصادی هیوندای i20 و سیتروئن C3 بپردازیم و این دو را از جنبه‌های مختلفی همچون ارزش خرید، طراحی داخلی و خارجی، آپشن‌ها و امکانات، ایمنی و مشخصات فنی در قیاس با یکدیگر مورد ارزیابی قرار دهیم.

نسل اول هیوندای i20 در سال ۲۰۰۸ در معرض دید عموم قرارگرفت و نسل دوم آن نیز در تابستان ۲۰۱۴ پا به عرصه وجود نهاد و شرکت کرمان‌موتور به عنوان شریک رسمی هیوندای، مونتاژ این مدل را از زمستان ۱۳۹۵ آغاز کرد.

سیتروئن C3 از سال ۲۰۰۲ وارد سبد محصولات شرکت سیتروئن شد و در سال ۲۰۱۶ نسل سوم آن به بازار ارائه گردید. مونتاژ نسل سوم سیتروئن C3 طی همکاری مشترک سایپا و سیتروئن، از زمستان ۹۶ در سایت سایپاکاشان شروع شد، اما به دلیل مشکلات ناشی از اعمال مجدد تحریم‌ها، به سرانجامی که باید نرسید و در میانه راه رها شد.

در حال حاضر مونتاژ هر دو خودرو هیوندای i20 و سیتروئن C3 در کشورمان متوقف شده و عرضه آنها به حالت تعلیق درآمده است. لطفا در ادامه با شیپور همراه شوید تا دریابیم که آیا هیوندای i20 نسبت به سیتروئن C3 ارزش خرید بیشتری دارد و یا اینکه هاچبک فرانسوی می‌تواند دلایلی قانع‌کننده‌تر در جهت جلب نظر مشتریان ایرانی ارائه دهد؟

طراحی ظاهری و داخلی هیوندای i20  و سیتروئن  C3
هیوندای i20 در همان نگاه اول جوان‌پسندانه و اسپرت به نظر می‌رسد و تمامی اجزا در هماهنگی کامل با یکدیگر قرتر دارند. طرح چراغ‌های جلو و عقب نیز بسیار منحصر به فرد بوده و از فرم جذابی برخوردار هستند. طراحی داخلی هیوندای i20 ضمن دوری جستن از هرگونه تجمل‌گرایی، فضای ساده و در عین حال زیبا، کاربردی و نسبتا به روزی دارد.

سیتروئن C3 ضمن برخورداری از ظاهری خاص و کانسپت‌گونه، سرهای بیشتری را به سوی خود می‌چرخاند. سیتروئن C3 تحت لواء زبان طراحی جدید کمپانی فرانسوی سیتروئن شکل گرفته و از هر زاویه‌ای که به آن بنگریم، بسیار ویژه و آینده‌نگرانه به نظر می‌رسد.
طراحی کابین سیتروئن C3 با سبک بیرونی آن هماهنگ است و به همان نسبت جالب، متفاوت و متمایل به آینده جلوه می‌کند. کیفیت متریال به کار رفته در کابین C3 مناسب بوده، اما در برخی موارد از پلاستیک خشک استفاده شده است. در کل کیفیت کابین هر دو خودرو در سطحی مناسب و نزدیک به هم قرار دارد، اما کابین هیوندای i20 اندک فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان خود قرار می‌دهد.

نتیجه گیری: سبک طراحی هیوندای i20 نسبت به سیتروئن C3 چندان مدرن نیست، اما احتمالا سلایق بیشتری را می‌تواند با خود همراه نماید و عامه پسندتر است؛ با این وجود، طراحی C3 نیز از نظر بسیاری از افراد زیبا و خاص به نظر می‌رسد.
 
آپشن ها و امکانات هیوندای i20 و سیتروئن C3
کرمان‌موتور در سال ۹۷ نسخه آپشنال هیوندایi20 را به مشتریان ارائه داد مه از امکانات بیشتری نسبت به مدل پایه برخوردار است؛ بنابراین هنگام خرید به آپشنال بودن خودرو دقت کنید.

سامانه کنترل پایداری، شروع حرکت درسربالایی، فرمان برقی، نمایشگر لمسی، استارت‌ دکمه‌ای، دوربین و حسگر عقب، سنسور باد تایر، تهویه اتوماتیک، حسگر نور و باران، روشنایی در روز، کامپیوتر سفری، دو کیسه هوای راننده و سرنشین، بلوتوث، تریم داخلی پارچه‌ای و صندلی ۶حالته دستی راننده، لیست تجهیزات مشترک این دو خودرو را تشکیل می‌دهند.

از طرفی هیوندای i20 امکاناتی مانند بخارروب اسمارت شیشه جلو، آینه حساس به نور و رهیاب ماهواره‌ای فعال را مختص خود کرده است. سیتروئن C3 نیز از کروزکنترل، محدودکننده سرعت، اتصال مستقیم تلفن‌همراه به نمایشگر، کیسه‌های هوای جانبی- جلو و پرده‌ای و گرمکن صندلی‌های جلو سود می‌برد.

نتیجه گیری: شاید هر دو خودرو از نظر سطح تجهیزات بسیار به هم نزدیک باشند، اما عدم برخورداری هیوندای I20 از امکانات ساده‌ای همچون کروزکنترل، تا حدودی کفه ترازو را به سمت رقیب فرانسوی کج می‌کند.
ایمنی و مشخصات فنی هیوندای i20 و سیتروئن C3
با یک نگاه کوتاه به مشخصات فنی هر دو خودرو، برتری فنی سیتروئن C3 کاملا مشهود است؛ C3 از پیشرانه چهار سیلندر ۱.۶ لیتری توربوشارژ (THP165) نیرو می‌گیرد که در پژو ۲۰۰۸ نیز به کار گرفته شده است. توان خروجی پیشرانه مذکور برابر ۱۶۳ اسب ‌بخار و گشتاور حاصل از آن معادل ۲۴۳ نیوتن‌متر است. این نیرو به وسیله یک جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک-تیپ‌ترونیک ساخت آیسین ژاپن به چرخ‌های جلو منتقل می‌گردد. شتاب صفر تا صد ۸ ثانیه‌ای، مصرف سوخت ترکیبی ۶.۷ لیتری و حداکثر سرعت ۲۱۳ کیلومتربرساعت، حاصل همکاری پیشرانه قدرتمند فرانسوی و گیربکس با کیفیت ژاپنی برای سیتروئن C3 1250 کیلوگرمی بوده است.
از سوی دیگر یک پیشرانه ۱.۴ لیتری تنفس‌طبیعی با قدرت ۹۸.۶ اسب‌بخار و گشتاور ۱۳۴ نیوتن‌متر، وظیفه تامین نیروی هیوندای i20 را برعهده دارد. یک جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک-تیپ‌ترونیک ساخت کمپانی پاورتک کره‌جنوبی نیز پیشرانه i20 را همراهی می‌کند. شتاب ۰-۱۰۰ هیوندای i20 برابر ۱۳ ثانیه است؛ بیشینه سرعت آن نیز  ۱۷۰ کیلومتربرساعت بوده و در سیکل ترکیبی معادل ۵٫۹ لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر سوخت می‌سوزاند.

از نظر ایمنی هر دو خودرو موفق شده‌اند ۴ ستاره ایمنی از موسسه امنیت اروپا کسب کنند که امتیاز مناسبی محسوب می‌شود؛ البته C3 در بخش امنیت سرنشینان امتیاز بالاتری بدست آورده است.

نتیجه گیری: هر دو خودرو از لحاظ امنیت در وضعیت یکسانی قرار دارند، اما پیشرانه توربوشارژ ۱۶۳ اسب بخاری C3 باعث شده تا i20 در این بخش هیچ حرفی برای گفتن نداشته باشد.
قیمت و شرایط بازار
در حال حاضر تولید سیتروئن C3 و هیوندای i20در ایران متوقف شده است، اما مدل‌های صفرکیلومتر و یا کم‌کارکرد آن‌ها در بازار یافت می‌شوند. سیتروئن C3 هم‌اکنون در بازه قیمتی ۳۱۵-۳۲۰ میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد و هیوندای i20 نیز با بهای ۲۸۰ میلیون تومان در بازار  مبادله می‌شود.

نتیجه گیری نهایی: اگر طراحی خاص و مدرن، کابین ساکت‌تر، پیشرانه قدرتمند، رانندگی پرشتاب و در کل هاچبکی متناسب با روحیه جوانانه و اسپرت را مد نظر دارید، سیتروئن C3 می‌تواند بر رقیب کره‌ای ارجحیت داشته باشد.

اما اگر به سبک طراحی معقول، استهلاک کم، هزینه نگهداری نسبتا پایین‌تر، گستردگی مراکز ارائه‌دهنده خدمات، وفور نسبی قطعات یدکی و تعلیق نسبتا نرم‌تر اهمیت می‌دهید، هیوندای i20 می‌تواند انتخاب منطقی‌تری برای شما باشد.

منبع :

https://blog.sheypoor.com/citroen-c3-vs-hyundai-i20/

  • نازی احمدی