وسایل نقلیه

وسایل نقلیه

وسایل نقلیه

وسایل نقلیه

  • ۰
  • ۰

(Antifreeze) به مایع ضد یخ گفته میشود . که با آب مخلوط شده و به رادیاتور (سیستم خنک کننده موتور) اضافه می‌شود، ضدیخ برای پایین آوردن نقطه انجماد و بالا بردن نقطه جوش آب طراحی شده است. یعنی با اضافه کردن مایع ضد یخ به آب رادیاتور (سیستم خنک کننده‌ی خودرو)، باعث جلوگیری از جوش اوردن و یا یخ زدن آب رادیاتور میشود.

ضد یخ یک افزودنی بر پایه الکل ( اتیلن گلیکول و پروپیلن گلیکول ) است که معمولا رنگ سبز دارد (البته ممکن است رنگ قرمز، آبی یا نارنجی هم داشته باشد) و از اتیلن گلیکول ساخته شده است.

جالب است که بدانید، حتی در کشوره استرالیا به مایع ضدیخ(Antifreeze)،خنک کننده هم گفته می شود. و این به خاطر دو کاربرده بودن این ماده است، چون با توجه به هوای گرم استرالیا، شاید استفاده ازمایع ضدیخ چندان ضروری به نظر نرسد، اما با توجه به دو کاربرد بودن ضدیخ به خنک کردن آب رادیاتور نیز کمک میکند.

 

ضد یخ فقط درجه انجماد آب در سیستم خنک کننده را پایین نمی‌آورد، بلکه دمای نقطه جوش را نیز بالا برده و به جلوگیری از خوردگی اجزای موتور کمک میکند.

به گزارش هفته نامه خودرو، اتیلن گلیکول یا همان ضد یخ با افزایش ظرفیت گرمایی آب، از یخ زدگی یا جوش آوردن موتور در فصل سرد و گرم سال جلوگیری میکند. از طرفی، در این ماده ترکیباتی وجود دارند که مانع تشکیل رسوبات ناشی از املاح موجود در آب در داخل موتور و رادیاتور میشوند. باید به خاطر سپرد که وجود ضدیخ در در تمام طول سال اهمیت بسیار زیادی برای حفظ دوام موتور دارد و منحصر به فصل سرما نیست.

 

درگذشته از آب برای انتقال حرارت داخلی موتور به رادیاتور استفاده می‌شد، اما به‌مرورزمان مصرف‌کنندگان و تعمیرکاران خودرو متوجه شدند که استفاده از آب مشکلاتی را برای بخش‌ها آلومینیومی خودرو به وجود می‌آورد. محدودیت نقطه انجماد و نقطه‌جوش در آب باعث شد که این مایع به‌عنوان خنک‌کننده کاربرد خود را از دست بدهد، از طرفی خوردگی و گرم شدن بیش‌ازحد قطعات آلومینیومی موتور خودرو و ایجاد رسوبات در رادیاتور دلیل دیگری برای جایگزینی ضد یخ با آب شد. این سیالات خنک‌کننده، نه ‌تنها از قطعات فلزی در برابر خوردگی محافظت می‌کنند، بلکه نقطه‌جوش آب را بالابرده و از نقطه انجماد می‌کاهند. درواقع ضد یخ مایع خنک‌کننده‌ای با پایه آب است که در سیستم خنک‌کننده خودرو جریان دارد.

 

منبع :

https://www.royalshop.org/%D9%81%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%B6%D8%AF%DB%8C%D8%AE/

 

https://www.tabnak.ir/fa/news/856892/%D8%A2%D9%86%DA%86%D9%87-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B6%D8%AF%DB%8C%D8%AE-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AF

  • ۹۸/۱۱/۱۴
  • نازی احمدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی