وسایل نقلیه

وسایل نقلیه

وسایل نقلیه

وسایل نقلیه

  • ۰
  • ۰

رانندگی در جاده‌ای با پوشش جوی عادی و پایدار، بسیار متفاوت از رانندگی در جاده برفی است. در واقع امنیت رانندگی در جاده‌ های برفی، وابسته به رعایت برخی اصول و قواعد ساده است که برخی رانندگان از آن بی خبرند. اگر فکر می‌کنید هنر رانندگی به استارت زدن، ترمز، کلاج و کنترل فرمان محدود می‌شود، احتمالا تا این لحظه با چالش رانندگی در جاده‌ های لغزنده و بوران زده مواجه نشده‌اید.
طبق آمار و ارقام، تعداد تصادفات جاده‌ای و حتی درون شهری در روزهای برفی، نرخ چشمگیری را به خود اختصاص داده است؛ این نرخ بالا ایجاب می‌کند برای کاهش سوانح رانندگی در جاده های برفی، اطلاعات کاملی از اصول رانندگی در این جاده های لغزنده داشته باشیم.
قبل از شروع سفر، یک چک لیست زمستانی تهیه کنید
هیچکس دوست ندارد در هوای سرد و بورانی، گرفتار اتومبیل خراب و دردسرهای تعمیر آن شود. این نکته را در نظر داشته باشید که در هوای سرد و جاده های برفی، برخی قطعات نیاز به توجه ویژه‌تری دارند، پس بهتر است از سلامت لوله‌های گردش آب، چراغ مه شکن، عملکرد سیستم گرمایش ماشین، برف پاک کن و کیفیت ضد یخ اطمینان حاصل کرده و از به همراه داشتن زنجیر چرخ طفره نروید.
اگر فکر می‌کنید خودروی دو دیفرانسیل شما برای رانندگی در جاده برفی نیازی به زنجیر چرخ ندارد، باید بگویم سخت در اشتباهید، چرا که در سراشیبی جاده‌های برفی و کوهستانی، خطر در کمین خودروی شما نیز خواهد بود.
به فکر تهیه لاستیک‌های یخ شکن و زنجیر چرخ باشید
لاستیک‌هایی با آج‌های درشت، تنها زمانی به داد شما می‌رسند که یخ کف جاده چندان شدید نباشد. اگر جاده‌ با برف شدید و لغزندگی گسترده مواجه باشد، لاستیک‌های آج دار نیز مانند لاستیک‌های معمولی عمل خواهند کرد و گزینه امنی به حساب نمی‌آیند. پس بهتر است برای تهیه زنجیرچرخ یا لاستیک‌های میخ دار، تردید را کنار بگذارید و هرچه زودتر اقدام کنید.
لاستیک‌های رادیال، لاستیک‌های خوبی هستند که به لاستیک‌های چهارفصل مشهور شده‌اند، اما استفاده همزمان از لاستیک‌های معمولی و رادیال به خاطر واکنش‌های متفاوتی که دارند، می‌تواند خطر آفرین باشد.
با دنده ۲ رانندگی کنید
یکی از اصول مهم و در عین حال معروف رانندگی در جاده برفی، رانندگی با دنده سنگین است. بسیاری از خودروهای لوکس دنده اتوماتیک، دارای حالتی به نام «برف» برای گیربکس خود هستند که رانندگی در جاده برفی را ساده می‌کند، اما در صورتی که خودروی شما دنده دستی بوده و قصد رانندگی در جاده با سطحی لغزنده را دارید، حتما از دنده دو استفاده کنید.
ترمز ممنوع!
به طور کلی هرگونه حرکت سریع و پر شتاب در جاده برفی لغزنده، بسیار خطر آفرین است. بیشتر تصادفات جاده‌ای در مناطق برفی و کوهستانی، از لغزش ناشی از ترمز سرچشمه می‌گیرد. حتما فاصله طولی ۵ متر با اتومبیل جلویی را رعایت کنید و اگر احیانا درگیر سُر خوردن شدید، نکات زیر را بدانید:
در کمال آرامش و خونسردی، فرمان را به سمتی بچرخانید که عقب خودرو در حال سرخوردن به آن جهت است. تا جایی ادامه دهید که خودرو به مسیر مستقیم و عادی خود برگردد.
به هیچ وجه فرمان را به صورت ناگهانی نچرخانید. (هرگونه حرکت شتابی ممنوع!)
با دنده خلاص در جاده برفی حرکت نکنید.
برداشتن ناگهانی پا از روی پدال گاز قطعا باعث سر خوردن اتومبیل در جاده لغزنده می‌شود، پس گاز را در نرمال نگه دارید.
باد لاستیک‌ها را کنترل کنید
توصیه می‌کنیم باد لاستیک‌ها در فصول سرد و زمستانی حداقل دوبار در ماه چک شوند. لاستیک‌های بسیار پر باد با کاهش سطح اصطحکاک با جاده، خطر سر خوردن را افزایش می‌دهد، در نتیجه بهتر است کمی میزان باد لاستیک‌ها را کم کنید تا سطح اصطحکاک بیشتر شود.
عملکرد اتومبیل‌های موتور جلو و دیفرانسیل عقب را بشناسید
سر خوردن خودروها در جاده برفی، یا ناشی از ترمز ناگهانی است یا ممکن است سر پیچ‌ها رخ دهد. اگر اتومبیل شما موتور جلو و دیفرانسیل عقب است، کافیست در مواجهه با سر خوردن، فرمان را در جهت سر خوردن ماشین بچرخانید و هرگز با یک تصمیم هیجانی، ترمز نگیرید، چرا که ترمز ناگهانی و رها کردن یکباره پدال گاز اوضاع را از آنچه که هست بدتر می‌کند.
کنترل اتومبیل موتور و دیفرانسیل جلو راحت‌تر است
این نوع اتومبیل‌ها، اتومبیل‌های امن‌تر برای رانندگی در جاده برفی به حساب می‌آیند که این امنیت را مدیون تقسیم وزن بر اکسل جلو در ماشین هستیم. ترفند کنترل ماشین حین سر خوردن درست مشابه اتومبیل‌های موتور جلو و دیفرانسیل عقب است. یعنی با حفظ خونسردی کامل و به دور از عکس العمل‌های هیجانی، فرمان را هم‌جهت با مسیر سر خوردن بچرخانید و دور ترمز ناگهانی را خط قرمز بکشید.
ساعات اولیه بارش برف و باران، خطرناک‌ترین وضعیت جاده است
شاید عجیب به نظر برسد اما جاده در ساعات اولیه شروع بارش، به اندازه جاده پوشیده از برف خطرآفرین است. ترکیب ذرات برف با گرد و خاک روی جاده، طحی بسیار لغزنده و صیقلی به وجود می‌آورد که با چشم دیده نمی‌شود، اما بارها سوانح رانندگی را به وجود آورده است.
در این شرایط با سرعت پایین رانندگی کنید، فاصله طولی با اتومبیل جلویی را رعایت کنید، ترمز ناگهانی نداشته باشید و تا زمانی که از امنیت جاده اطمینان پیدا نکردید، از سبقت بپرهیزید.
البته تغییر دنده سبک به سنگین در سرعت بالا و جاده لغزنده نیز در ساعات اولیه بارش باران یا برف به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

 

منبع :

https://blog.sheypoor.com/winter-driving/

  • ۹۸/۱۰/۱۸
  • نازی احمدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی